Även om bolaget har börjat flyga mer inrikes, och räknar med att flyga 40 procent av de normala turerna i juli, så ser det mörkt ut på den internationella sidan. Qantas vd Alan Joyce säger vid en presskonferens att man bedömer att det kommer att ta minst tre år innan det internationella resandet är tillbaka till 2019 års nivåer.
Det kan bli ännu senare, om exempelvis en andra våg av det nya coronaviruset lamslår världen igen.
Joyce konstaterar att bolaget var inne i en expansiv fas innan pandemin, där bolaget rekryterade aktivt, och drog upp planer för nya jättelångdistanslinjer till New York och London. Nu är bolaget i stället i kris, och skjuter upp planerade leveranser av nya flygplan från Airbus (A321 Neo) och Boeing (787-9 Dreamliner).
– Det är svårt att acceptera, säger Joyce.
Bolaget meddelar att man i en treårsplan kommer att behöva säga upp minst 6 000 anställda, omkring 20 procent av styrkan i Qantas och dotterbolaget Jetstar, samt behöva ta in 1,9 miljarder australiska dollar (12,2 miljarder kronor) i nytt kapital, rapporterar australiska medier. Ytterligare 15 000 anställda får behålla sina jobb, men har för närvarande inga arbetsuppgifter.
De flesta av Qantas och Jetstars flygplan står för närvarande på marken.