Det statligt ägda bolaget Swedavia får 3,15 miljarder kronor i tillskott från regeringen, meddelade näringsminister Ibrahim Baylan på måndagsmorgonen. Välbehövliga pengar för ett bolag som tappat en halv miljard i intäkter varje månad sedan mitten på mars.
– Sedan tre månader befinner vi oss i en situation som saknar motstycke. Vi är i en samhällskris där Swedavia drabbas tydligt och hårt, säger vd Jonas Abrahamsson.
Enligt Abrahamsson har bolaget haft goda finanser innan krisen slog till, men det enorma intäktstappet har gjort att bolagets finansiella ställning kommit under stark press.
– Kapitaltillskottet är avgörande för att vi ska kunna fortsätta upprätthålla samhällskritisk infrastruktur. Nu har vi bra förutsättningar för att göra det den kommande tiden.
TT: Så det finns inget behov av större tillskott?
– Inte inom den närmsta tiden, nej.
Pausar på Arlanda
För att hålla sig flytande har Swedavia dragit ner verksamheten till minimum, permitterat en stor del av personalen, gjort en total översyn av sina investeringar, och varslat 800 anställda.
– Tyvärr talar mycket för att vi måste agera på det varslet, säger Jonas Abrahamsson.
På måndagen meddelade bolaget att två projekt på Arlanda pausas tills vidare: En ny pir och en förbättrad bagagehantering. Beslutet togs redan för några månader sen.
– Vi prioriterar underhåll och investeringar som bidrar till flexibilitet och effektivitet snarare än att öka kapaciteten. Behovet av kapacitet har minskat, säger Abrahamsson.
Som exempel på en åtgärd som hjälper flexibilitet och effektivitet tar han upp integreringen av terminal fyra och fem på Arlanda, som också ger större förutsättningar för social distans mellan passagerarna.
Återhämtning kommer
Krisen har varit djup, men många flyglinjer har öppnats upp under de senaste veckorna. Flera europeiska länder har meddelat att turister är välkomna och det är enligt regeringen fritt fram att resa inom landet.
Att det kommer en återhämtning är Swedavia övertygade om, frågan är bara när och hur den kommer att se ut.
– Vi ser små tecken på tillbakagång, men inget snabbt. Både 2020 och 2021 kommer att vara kraftigt påverkade, säger Jonas Abrahamsson.
Bolaget analyserar nu olika scenarier för hur resandet kommer att se ut, baserat på allt ifrån smittspridning till global ekonomisk utveckling och människors preferenser.
– Vi tror att återhämtningen kommer att ske först på inrikesresor och regionala linjer, och de interkontinentala kommer att ta längre tid. Men det kommer att ta ett tag, säger Swedavia-vd:n.
– Jag hoppas att vi slipper en andra smittvåg. Får vi den typen av indikationer kan det bli ett steg framåt och två steg bakåt.