Ansökan finns på det kinesiska industri- och it-departementets sajt, där det framgår att Tesla vill kunna använda batterier av typen litiumjärnfosfat ("lifepo") i sin minsta bil, Model 3.
Kinesiska CATL har tidigare bekräftat att företaget kan börja sälja lifepo-batterier till Tesla i juli.
Lifepo-tekniken är inte ny, och finns redan i exempelvis många batteridrivna bussar från Kina. Men den har en viktig fördel jämfört med den andra litiumjon-teknik Tesla hittills använt i sina bilar; batterierna innehåller ingen kobolt.
Kobolt är en metall som är både väldigt dyrbar och kontroversiell. Den används i alltifrån rengöringsmedel till oljeindustrin, men framför allt är den en avgörande beståndsdel i batterier i allas våra mobiltelefoner och datorer – samt elbilar.
Tesla är ett av de företag som sedan länge säger sig köpa kobolt endast från godkända, reko leverantörer, bland annat i den kanadensiska gruvstaden med det lämpliga namnet Cobalt.
Men många batteri-, elektronik- och biltillverkare i västvärlden har de senaste åren fått kritik för bristande kontroll av koboltens ursprung. Mycket av metallen kommer från Kongo, där gruvbranschen på sina håll är i milisgruppers händer och där människorättsorganisationer rapporterar att barnarbete förekommer.
De Tesla Model 3 som säljs i Europa tillverkas i USA, och väntas i nuläget inte få lifepo-batterier.