Europas största ekonomi och tillika biltillverkare domineras på den inhemska marknaden av bensin- och dieseldrivna modeller. I anslutning till ett massivt stimulanspaket för att få igång landets ekonomi efter coronapandemin har det nu presenterats en rad åtgärder för att få över tyska konsumenter till ett mera miljövänligt alternativ.
Skatten på bensin- och dieseldrivna bilar ska höjas från 16 till 19 procent, dessutom ska miljöbilsbonusen höjas till totalt 90 000 kronor. Det finns dock ett aber, detta gäller enbart elbilar som kostar 40 000 euro eller lägre vilket exempelvis kan diskvalificera framtida Tesla-ägare då företagets minsting Model 3 startar på 43 990 euro.
I stället tros tillverkare som Volkswagen gynnas då deras kommande ID3-modell ska kosta knappt 30 000 euro. Elbilsmarknaden har hittills varit försvinnande liten i Tyskland med endast 1,8 procent av den totala marknaden förra året, medan bensindrivna bilar stod för 59,2 procent.