Det finns inga rapporter om olyckor eller personskador kopplade till beslutet utan Volvo Cars ser det som en förebyggande åtgärd för att undvika framtida problem. Men företaget har upptäckt att en stålvajer som är kopplad till de främre bilbältena kan försvagas. Och det leder till att skyddet från bilbältet minskas.
Största återkallelsen
– Stålvajern kan under särskilda förutsättningar, under en lägre tid, utsättas för ett slitage. Det är ett mycket sällsynt problem, säger Stefan Elfström.
Återkallelsen gäller hela världen. I Sverige handlar det om 412 000 bilar. Det är den största återkallelsen företaget har gjort.
– Den blir större än tidigare för det handlar om en standardkomponent som använts i våra äldre bilar under flera års tid, säger Stefan Elfström.
Ägare till de aktuella bilarna kommer att kontaktas med brev där de ombeds att höra av sig till en Volvoverkstad för att få bilen åtgärdad. Bilen får då en ny komponent som ersätter stålvajern.
Flera modeller
– Vi har upptäckt problemet genom analys av ett fåtal bilar där vi ser att problemet har uppkommit. Och då har vi kommit fram till att det finns ett systematiskt men sällsynt problem med den här komponenten, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars.
M Sverige, en konsumentorganisation för svenska bilister, tror att besked kan väcka oro hos Volvoägare.
– Det är allvarligt att det under längre tid har funnits ett säkerhetsfel på dessa bilar, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
– Vi utgår nu från att Volvo har kapacitet att skyndsamt åtgärda alla de bilar som är felaktiga och att man följer upp att så sker. Som bilägare ska man nu se till att felet snarast blir åtgärdat. Det handlar om säkerheten för dem som färdas i bilen.
Hur mycket den återkallelsen kommer att kosta Volvo Cars vill Stefan Elfström inte gå in på.
– Vi kommenterar inte kostnaderna, utan fokuserar på att hålla kunderna skadeslösa och åtgärda bilarna så snabbt vi kan.
Påverkar knappast
Mikael Wickelgren är bilforskare på högskolan i Skövde. Han tror inte att återkallandet långsiktigt kommer att påverka varumärket Volvo.
– Knappast någonting alls. Om det skulle påverkar åt något håll så handlar det om att det är bra att de säger till och att de gör något åt det, säger han.
Han tror att för att den här typen av problem ska belasta ett bilmärkes tillförlitlighet ska det handla om frekventa problem där anmärkningar haglar in. Då ger det intryck av att bolaget inte har ordning på sin kvalitetssäkring. Ännu värre blir det om man försöker mörka problem. Men det handlar det inte om i det här fallet.
– Dessutom drabbar sånt här alla biltillverkare. Hur många bilar man återkalla brukar mest spegla hur många bilar man säljer. Frågan är om man kommer att minnas det här om en månad, säger han.
De bilar som berörs är Volvo S60, S60L, S60CC, V60, V60CC, XC60, V70, XC70, S80 och S80L som är tillverkade från 2006 till 2019. Inga modeller som tillverkas för närvarande omfattas av återkallelsen.