– Det vi har sett är att de internationella gästerna, som många av de här stjärnrestaurangerna har, de har försvunnit i och med att resandet helt och hållit har försvunnit, säger Lotta Wrangle, Michelinguidens presschef i Norden.
Michelinguiden har följt utvecklingen vecka för vecka under våren och företaget ser statistiken som ett sätt att ta pulsen på den globala gastronomin under pandemin.
När det var som allra mest igenbommat under fyra veckor i april och maj (vecka 15–18) var bara 13 procent av stjärnkrogarna runtom i världen öppna.
Sverige stack ut
I Europa stack dock Sverige ut under dessa veckor – här höll nio av tio Michelinkrogar öppet, samtidigt som det i många andra europeiska länder var helt stängt.
Hur det ska gå med nästa års guide är oklart eftersom Michelininspektörerna inte kunnat resa på flera månader.
– Jag har inget svar att ge i dagsläget, säger Lotta Wrangle.
Normalt pågår bedömningen av existerande och potentiella stjärnrestauranger året runt. Men snart hoppas man kunna komma igång igen.
– Våra inspektörer står i startgroparna. De vill inget hellre än att komma ut på resande fot igen. Så snart det öppnar upp kommer de att vara på plats för att utföra sitt jobb, säger hon.
Justerat priserna
Bortfallet av internationella gäster har tvingat restauranger att anpassa sig och i vissa fall justera priserna på menyerna nedåt. Det skulle kunna betyda att man också behövt tumma på kvalitetskraven.
TT: Om man väl fått en eller flera stjärnor, finns det då ett krav på att man ska leva upp till det hela det kommande året?
– Så är det lite grann. Guiden uppdateras en gång om året och inspektörerna genomför återkommande besök på alla de här restaurangerna. De tittar mycket på kontinuitet och kvalitet över tid, det är jätteviktigt för att få de här olika stjärnnivåerna, säger Lotta Wrangle.