Att trÀngas i lÄnga köer för att knapra pommes frites var inte lÀngre sÀrskilt frestande nÀr pandemin slog till i vÄras.
Först befarade Max ett svÄrsmÀlt tapp. Men det visade sig att svenskarnas aptit för hamburgare inte försvann.
ââUnder andra halvan i mars och april var det en ganska dramatisk omsĂ€ttningsminskning. Men frĂ„n och med andra halvan av april har vi successivt Ă„terhĂ€mtat oss, och totalt sett Ă€r vi nu i princip pĂ„ fjolĂ„rets siffror, sĂ€ger vd Richard Bergfors.
Kedjan har mÄnga restauranger som Àr stÀngda, som pÄ flygplatser och pÄ Liseberg, samt har dramatiska tapp i citykÀrnor och gallerior, och lÀngs norska grÀnsen. Samtidigt har andra Maxrestauranger sett stora ökningar.
Konkurrenten McDonalds har ocksÄ upplevt rejÀla svÀngningar under vÄren och sommaren.
ââI början av pandemin var det oerhört tufft för oss och för vĂ„ra franchisetagare. Men i takt med att mĂ€nniskor har börjat resa och röra sig igen sĂ„ har verksamheten förbĂ€ttrats och sommaren har varit bra, givet den unika situation som Sverige, och vĂ€rlden, befinner sig i, sĂ€ger McDonalds Sverige-vd Joachim Knudsen.
Den tredje stora hamburgerkedjan Burger King har klarat sig genom drive-in och hemleverans.
ââVi har liksom som restaurangindustrin i stort haft det vĂ€ldigt tufft med betydligt fĂ€rre gĂ€ster i vĂ„ra restauranger Ă€n normalt, sĂ€ger marknadschef Daniel Schröder.
Sverige sticker ut
JÀmfört med andra lÀnder har de svenska hamburgerÀtarna stuckit ut under vÄren.
ââI lĂ€nder dĂ€r man stĂ€ngt ner helt finns tydligare faser, först försvann all försĂ€ljning med total nedstĂ€ngning, och nĂ€r man Ă„ter öppnade upp helt Ă„terhĂ€mtade sig försĂ€ljningen. I Sverige avtog försĂ€ljningen aldrig helt men den har heller inte Ă„terhĂ€mtat sig lika tydligt som pĂ„ andra marknader, sĂ€ger Daniel Schröder.
Max, som Àr verksamma i Sverige, Norge, Danmark, Polen och Egypten, har sett en liknande skillnad, med ett mindre tapp och en mindre tydlig ÄterhÀmtning. McDonalds framhÄller dÀremot att Sverige Àr en av de marknader i vÀrlden som gÄtt bÀst under pandemin.
ââSverige har valt att hĂ„lla igĂ„ng samhĂ€llet och tillĂ„ta verksamheter att hĂ„lla öppet, sĂ„ lĂ€nge vi tar ansvar och anpassar verksamheten, vilket vi Ă€r glada för. I en del andra lĂ€nder har restauranger fĂ„tt hĂ„lla stĂ€ngt, sĂ€ger Joachim Knudsen.
"RĂ€knar med stark utveckling"
FörsÀljningsdippen har tvingat företagen att bli kreativa. Max har börjat sÀlja grillkit, dÀr kunden tillagar maten sjÀlv, och infört bil- och trottoarservering dÀr bestÀllningarna sker via en app och personalen kommer ut med maten.
ââVi har ocksĂ„ satsat stort pĂ„ hemleveranser och tagit fram nya produkter sĂ€rskilt lĂ€mpade för det. Under hela krisen har vi valt att inte spara oss ur den utan att satsa, vi har spenderat mer Ă€n nĂ„gonsin tidigare pĂ„ marknadsföring och digitala tjĂ€nster, allt för att ta marknadsandelar, sĂ€ger Richard Bergfors.
Ăven McDonalds har högtflygande planer. 2019 berĂ€ttade företaget att man satsar pĂ„ att öppna mellan 30 och 40 nya restauranger under de kommande fem Ă„ren. Mitt i det kom alltsĂ„ pandemin. Trots det har bolaget kunnat öppna tvĂ„ nya restauranger under Ă„ret och planerar att öppna ytterligare en i höst, i Linköping.
ââVi har goda förhoppningar om en bra utveckling under resten av Ă„ret, men det kan ju Ă€ndras om smittspridningen förĂ€ndras och myndigheterna tvingas till hĂ„rdare restriktioner, sĂ€ger Joachim Knudsen.
Burger King rÀknar ocksÄ med en stark utveckling framöver.
ââVi ser en Ă„terhĂ€mtning och kommer fortsĂ€tta att arbeta med vĂ„ra lĂ„ngsiktiga planer, samtidigt som sĂ€kerheten för vĂ„ra gĂ€ster och personal Ă€r vĂ„r mycket tydliga första prioritet, sĂ€ger Daniel Schröder.