Hamburgerkedjorna har tjÀnat pÄ öppenheten

Pandemin stoppade vĂ€rldens aptit för hamburgare – men inte i lika mycket i Sverige. Även hĂ€r sticker svenskarnas beteende ut jĂ€mfört med omvĂ€rlden. De stora kedjorna har försökt satsa sig ur krisen, och Ă€ndrat hela snabbmatskonceptet.

Hamburgertappet frÄn i vÄras Àr nu sÄ gott som inhÀmtat. Arkivbild.

Hamburgertappet frÄn i vÄras Àr nu sÄ gott som inhÀmtat. Arkivbild.

Foto: rn E. Borgen

Mat & dryck2020-08-07 06:25

Att trÀngas i lÄnga köer för att knapra pommes frites var inte lÀngre sÀrskilt frestande nÀr pandemin slog till i vÄras.

Först befarade Max ett svÄrsmÀlt tapp. Men det visade sig att svenskarnas aptit för hamburgare inte försvann.

– Under andra halvan i mars och april var det en ganska dramatisk omsĂ€ttningsminskning. Men frĂ„n och med andra halvan av april har vi successivt Ă„terhĂ€mtat oss, och totalt sett Ă€r vi nu i princip pĂ„ fjolĂ„rets siffror, sĂ€ger vd Richard Bergfors.

Kedjan har mÄnga restauranger som Àr stÀngda, som pÄ flygplatser och pÄ Liseberg, samt har dramatiska tapp i citykÀrnor och gallerior, och lÀngs norska grÀnsen. Samtidigt har andra Maxrestauranger sett stora ökningar.

Konkurrenten McDonalds har ocksÄ upplevt rejÀla svÀngningar under vÄren och sommaren.

– I början av pandemin var det oerhört tufft för oss och för vĂ„ra franchisetagare. Men i takt med att mĂ€nniskor har börjat resa och röra sig igen sĂ„ har verksamheten förbĂ€ttrats och sommaren har varit bra, givet den unika situation som Sverige, och vĂ€rlden, befinner sig i, sĂ€ger McDonalds Sverige-vd Joachim Knudsen.

Den tredje stora hamburgerkedjan Burger King har klarat sig genom drive-in och hemleverans.

– Vi har liksom som restaurangindustrin i stort haft det vĂ€ldigt tufft med betydligt fĂ€rre gĂ€ster i vĂ„ra restauranger Ă€n normalt, sĂ€ger marknadschef Daniel Schröder.

Sverige sticker ut

JÀmfört med andra lÀnder har de svenska hamburgerÀtarna stuckit ut under vÄren.

– I lĂ€nder dĂ€r man stĂ€ngt ner helt finns tydligare faser, först försvann all försĂ€ljning med total nedstĂ€ngning, och nĂ€r man Ă„ter öppnade upp helt Ă„terhĂ€mtade sig försĂ€ljningen. I Sverige avtog försĂ€ljningen aldrig helt men den har heller inte Ă„terhĂ€mtat sig lika tydligt som pĂ„ andra marknader, sĂ€ger Daniel Schröder.

Max, som Àr verksamma i Sverige, Norge, Danmark, Polen och Egypten, har sett en liknande skillnad, med ett mindre tapp och en mindre tydlig ÄterhÀmtning. McDonalds framhÄller dÀremot att Sverige Àr en av de marknader i vÀrlden som gÄtt bÀst under pandemin.

– Sverige har valt att hĂ„lla igĂ„ng samhĂ€llet och tillĂ„ta verksamheter att hĂ„lla öppet, sĂ„ lĂ€nge vi tar ansvar och anpassar verksamheten, vilket vi Ă€r glada för. I en del andra lĂ€nder har restauranger fĂ„tt hĂ„lla stĂ€ngt, sĂ€ger Joachim Knudsen.

"RĂ€knar med stark utveckling"

FörsÀljningsdippen har tvingat företagen att bli kreativa. Max har börjat sÀlja grillkit, dÀr kunden tillagar maten sjÀlv, och infört bil- och trottoarservering dÀr bestÀllningarna sker via en app och personalen kommer ut med maten.

– Vi har ocksĂ„ satsat stort pĂ„ hemleveranser och tagit fram nya produkter sĂ€rskilt lĂ€mpade för det. Under hela krisen har vi valt att inte spara oss ur den utan att satsa, vi har spenderat mer Ă€n nĂ„gonsin tidigare pĂ„ marknadsföring och digitala tjĂ€nster, allt för att ta marknadsandelar, sĂ€ger Richard Bergfors.

Även McDonalds har högtflygande planer. 2019 berĂ€ttade företaget att man satsar pĂ„ att öppna mellan 30 och 40 nya restauranger under de kommande fem Ă„ren. Mitt i det kom alltsĂ„ pandemin. Trots det har bolaget kunnat öppna tvĂ„ nya restauranger under Ă„ret och planerar att öppna ytterligare en i höst, i Linköping.

– Vi har goda förhoppningar om en bra utveckling under resten av Ă„ret, men det kan ju Ă€ndras om smittspridningen förĂ€ndras och myndigheterna tvingas till hĂ„rdare restriktioner, sĂ€ger Joachim Knudsen.

Burger King rÀknar ocksÄ med en stark utveckling framöver.

– Vi ser en Ă„terhĂ€mtning och kommer fortsĂ€tta att arbeta med vĂ„ra lĂ„ngsiktiga planer, samtidigt som sĂ€kerheten för vĂ„ra gĂ€ster och personal Ă€r vĂ„r mycket tydliga första prioritet, sĂ€ger Daniel Schröder.

Fakta: Max gör mÄngmiljonvinst

I Max Hamburgares nyligen offentliggjorda Ärsredovisning för 2019 framgÄr att bolaget gÄr med stor vinst och ökar sin omsÀttning rejÀlt.

Vi Àr det restaurangföretag som gÄtt absolut bÀst de senaste 15-20 Ären. Det gÄr fortfarande bra Àven om 2020 sannolikt inte kommer att vara ett rekordÄr. Vi har tappat mÄnga miljoner under Äret men stÄr finansiellt starka, kommenterar vd Richard Bergfors.

2019:

OmsÀttning: 3,6 miljarder kronor

Resultat efter finansiella poster (vinst): 515 miljoner kronor

Antal anstĂ€llda: 3 161

2018:

OmsÀttning: 3,2 miljarder kronor

Resultat efter finansiella poster (vinst): 454 miljoner kronor

Antal anstĂ€llda: 2 842

2017:

OmsÀttning: 3 miljarder kronor

Resultat efter finansiella poster (vinst): 504 miljoner kronor

Antal anstĂ€llda: 2 606

2016:

OmsÀttning: 2,6 miljarder kronor

Resultat efter finansiella poster (vinst): 450 miljoner kronor

Antal anstĂ€llda: 2 362

2015:

OmsÀttning: 2,2 miljarder kronor

Resultat efter finansiella poster (vinst): 351 miljoner kronor

Antal anstĂ€llda: 2 137

KÀlla: Max Ärsredovisning för 2019.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!