Matleveranser rusar: “Svängde över en natt”

Fler beställer hem mat och restauranger ansluter i större utsträckning till leveranstjänster sedan krisen slog till.
–Vi har hamnat på rätt sida i pandemin, säger Hans Skruvfors, Sverigechef på Foodora.

"Tack vare det här så är vi fortfarande igång", säger Yasir Mourad vars restaurang anslutit sig till leveranstjänsten Foodora.

"Tack vare det här så är vi fortfarande igång", säger Yasir Mourad vars restaurang anslutit sig till leveranstjänsten Foodora.

Foto: Emil Langvad/TT

Mat & dryck2020-07-12 09:15

På en smal gata i Lund tog Yasir Mourad för knappt fem år sedan över en restaurang. Verksamheten har enligt ägaren gått bra – men så kom coronaviruset.

Under den första månaden i krisens grepp sinade bokningarna och i restaurangen var det tystare än någonsin. Yasir Mourad tappade omkring 80 procent av intäkterna.

– Jag kunde inte sova. Vi fick inte särskilt många nya bokningar, däremot massor av avbokningar, berättar han.

Men samtidigt började det talas allt mer om tjänster som levererar mat från restauranger hem till kunden.

– Det har blivit populärt hos många att skicka efter mat, det blir smidigast att beställa via sådana här appar, särskilt under tider som nu.

Yasir Mourad anslöt sig till Foodora, en av flera aktörer i branschen. Den kommande månaden fortsatte det låga antalet gäster, men i stället för att tappa 80 procent av intäkterna den kommande månaden, stannade fallet efter ett tapp på 25 procent.

– Tack vare det här så är vi fortfarande igång, säger Yasir Mourad.

En omogen bransch

Det är inte bara Yasir Mourads kunder som har rusat till aktörer som Foodora, Wolt och Uber Eats under de senaste månaderna. Allt fler restauranger ansluter sig till plattformarna och många kunder har börjat använda tjänsterna, enligt företagen.

– Branschen är fortfarande relativt omogen, men så kom krisen och då blev det som om vi fick en skjuts två år fram i tiden, säger Hans Skruvfors, Sverigechef på Foodora.

Antalet beställningarna ökade, främst utanför stadskärnorna och i förorter, enligt Hans Skruvfors.

– Sannolikt är det för att många jobbar hemma och inte vill gå ut.

"1 000 nya medarbetare"

Sverigechefen minns det väl: dagarna efter att media rapporterade om hamstring av mat tog även hembeställningarna fart.

– Det var nästan över en natt som det svängde om och efterfrågan exploderade.

Bolaget behövde tänka snabbt för att möta efterfrågan, som växte för varje dag. Sedan mars har 1 000 nya medarbetare anställts, varav omkring 900 cykelbud. Det har samtidigt tillkommit över 500 restauranger som vill använda sig av plattformen.

Beteendet kan fortsätta

Konkurrenten Wolt har också mötts av en ökad efterfrågan och försäljningen har överlag "ökat mer än förväntat" i samtliga städer där tjänsten finns.

– Vi har mer att göra under lunchtid än tidigare. En anledning kan vara att folk jobbar hemifrån och beställer hem mat till lunchen, säger Mårten Al Fakir Larsson, marknadschef för Wolt i Sverige.

Bolaget har i takt med den ökade försäljningen ökat antalet bud med omkring 250 personer. Företaget har även expanderat till flera nya orter för att möta den ökade efterfrågan.

– Matleveransbranschen är fortfarande relativt ung i Sverige. Jämför man med köpbeteendet i andra, mer mogna marknader, så tror vi att ännu fler kommer att använda vår tjänst allt oftare även efter pandemin, säger Mårten Al Fakir Larsson.

"Slopat avgifterna"

För Uber Eats har antalet restauranger som anslutit till tjänsten rusat. Antalet ökade med knappt 500 procent under april, jämfört med januari i år.

– Vi har slopat aktiveringsavgifterna för restaurangerna, så att de inte behöver betala när de ansluter sig till vår tjänst eller när de använder vår app för avhämtningsordrar, säger Henrik Berglin, Sverigechef för Uber Eats.

– Vad vi vinner på det är att de är viktiga partners för oss, och det här är vårt strå till stacken för att hjälpa dem att överleva krisen, fortsätter han.

Den höga efterfrågan på matleveranser har spridit sig till andra branscher, enligt Berglin. De lanserar nu Uber Direct, tillsammans med Åhléns City i Stockholm. Kunder ska kunna shoppa online och varorna levereras hem på en gång av Uber.

– Det var på gång tidigare men vi har accelererat utrullning av det här på grund av rådande omständigheter, säger Henrik Berglin.

Fakta: Förhandlingar om kollektivavtal

Enligt Transportarbetarförbundet jobbar de med att ta fram kollektivavtal för cykelbuden på den svenska arbetsmarknaden. Och enligt Hans Skruvfors, Sverigechef på Foodora, pågår "en intensiv dialog". Bland Foodoras anställda bud utgörs omkring 90 procent av cykelbud.

Vi har en bra dialog. Majoriteten av våra bud är visstidsanställda, vilket beror på arbetets natur, säger Hans Skruvfors.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!