Försäljningen av växtbaserade livsmedel går som på räls. Sedan 2015 har ökningen legat på mellan 15 och 30 procent per år, enligt en rapport från branschorganisationen Växtbaserat Sverige. Utsikterna för fortsatt tillväxt är god.
— Det är extremt starka tillväxtsiffror. Och det närmaste åren väntas marknaden i Sverige fortsätta tillta och öka med omkring 15 procent per år, säger Cecilia McAleavey, ordförande för Växtbaserat Sverige.
— Vi befinner oss i ett paradigmskifte. Det är skarpt läge nu om vi ska lyckas tackla den akuta klimatkrisen, säger McAleavey.
Det är inte bara i Sverige som intresset för växtbaserade livsmedel ökar. Enligt McAleavey är Nordamerika en rykande het marknad, precis som flera delar av Europa och Asien.
Ökad medvetenhet
— Det är flera olika drivkrafter hos konsumenterna som gör att intresset ökar. De senaste som blivit allt tydligare är viljan att bidra till en sundare planet och att hjälpa till i klimatkrisen. Tidigare har vi valt vad vi äter med hjälp av egocentriska drivkrafter – att det ska smaka gott, eller följa en viss diet, säger hon.
I dagsläget når den svenska marknaden för växtbaserade livsmedel ett värde av omkring två miljarder kronor, enligt rapporten. Det är främst yngre personer, ofta kvinnor, som driver den ökade efterfrågan. Men konsumenterna finns i alla åldersspann, och utvecklingen ser "väldigt stabil ut" sett från både industrin och investerare, enligt McAleavey.
— Fler och fler företag riktar in sig på den här delen av livsmedelsbranschen och konkurrensen ökar.
"Har blivit enklare"
Emma Frödå, lantbruksexpert på Danske Bank, säger att uppgången till stor del hänger ihop med att de enskilda produkterna har utvecklats, i synnerhet mejeriprodukter och livsmedel som försöker att efterlikna rött kött.
– Nu finns vegetariska produkter som känns, smakar och som kan tillagas på ungefär samma sätt som rött kött. Det har blivit enklare, man behöver inte tänka helt nytt utan kan laga sina köttbullar eller sin taco men byta ut proteinkällan, säger hon.
Frödå tror att konsumtionen av vegetabiliska livsmedel kommer att öka i allt snabbare takt, och spår att så mycket som 20 procent av proteinet som säljs om tio år kommer att vara vegetabiliskt. En spaning som även kött- och mjölkbönder lägger in i sin ekonomiska kalkyl.
– Jag träffar många kött- och mjölkbönder i mitt arbete. När de ska göra en investering i dag så tar de definitivt den vegetariska trenden i beaktande, vilket de inte gjorde för några år sedan, säger hon.
Orosmoln
Men trots det stora intresset skymtar orosmolnen på horisonten.
— Det är fortfarande många regelverk som inte har fallit på plats och som motverkar utvecklingen. Det är också stora delar av forskningsinvesteringar som går till mer traditionell livsmedelsproduktion och konsumtion, säger Cecilia McAleavey och fortsätter:
— Det saknas fortfarande mycket kunskap och infrastruktur för odling, produktion och utveckling av fler växtbaserade produkter, vilket hämmar utvecklingen.