Norrmäns sötsug räddar svensk export

Svensk livsmedelsexport störtdök till rekordlåga nivåer under andra kvartalet. Till Norge däremot ökade exporten sedan gränshandeln stängt – och svenskproducerat chokladgodis sålde extra bra.

Svensk livsmedelsexport dök under andra kvartalet – utom när det gäller till Norge, som importerade extra mycket chokladgodis. Arkivbild.

Svensk livsmedelsexport dök under andra kvartalet – utom när det gäller till Norge, som importerade extra mycket chokladgodis. Arkivbild.

Foto: Håkon Larson Mosvold/NTB Scanpix/TT

Mat & dryck2020-09-14 06:05

I tider av hamstring och hemmasittande har livsmedelsbutikerna gått som tåget och branschen har ofta pekats ut som coronakrisens vinnare. Men rekordnoteringarna i dagligvaruhandeln återspeglas inte i exporten – tvärtom.

– Vi såg redan i mars att exporten dök rätt kraftigt och när vi nu har facit för andra kvartalet så fortsatte den resan ner, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen.

Utmaningar att hantera

Under andra kvartalet minskade exportvärdet av förädlade livsmedelsprodukter med 4,5 procent, exkluderat tobak, fisk och oförädlat spannmål, enligt Statistiska centralbyrån (SCB). Bland de 20 länder som Sverige exporterar som mest till föll exporten till 13 av dem.

– Sedan vi började mäta för 20 år sedan har vi aldrig uppmätt en svagare volymutveckling, säger Carl Eckerdal.

Samtidigt svarar han med tillförsikt på frågan om hur allvarligt det är.

– Jag skulle inte ens vilja använda ordet allvarligt, svensk livsmedelsindustri kommer definitivt att klara sig igenom det här. Men det gäller att ha klart för sig att även livsmedelsindustrin har vissa utmaningar att hantera i den här pandemin, säger han.

En ljusning i de dystra siffrorna är att exporten till Norge, som är Sveriges största marknad för export av livsmedel, ökade med 9 procent. Särskilt populärt är svenskproducerat chokladgodis, som ökade med hela 20 procent under andra kvartalet.

Minskad ölexport

Carl Eckerdal tror att det hänger ihop med att den svensknorska gränsen, och därmed även gränshandeln, har stängts under pandemin. När norrmännen inte kunnat fylla sina skafferier i Sverige har de istället köpt in varorna.

– Har man vant sig vid typiska svenska varor från gränshandelsbutikerna i Sverige är det inte orimligt att tänka sig att man i stället köper det lokalt, till ett högre pris.

Till Tyskland däremot har den svenska livsmedelsexporten minskat med 24 procent, vilket även det har sin förklaring i de stängda gränserna. Förklaringen ligger nämligen i att exporten av alkoholhaltiga drycker minskade med hela 75 procent under kvartalet.

– En stor del av den alkoholförsäljning vi har till Tyskland går till gränshandelsbutikerna, där svenskar fyller sina bagageutrymmen med öl till ett betydligt lägre pris. När svenskarna då inte har möjlighet att fara över vattnet till Tyskland har butikerna inte längre någon anledning att beställa svenska märken, säger Carl Eckerdal.

Fakta: Svensk export under andra kvartalet
Q2 2020 jämfört med Q2 2019Exportvärde, mkrFörändring
Norge1 9499%
Danmark1 802-7%
Finland1 417-1%
Tyskland729-24%
USA679-13%
Storbritannien och Nordirland6246%
Nederländerna45520%
Frankrike377-1%
Polen266-6%
Kina22823%
Ryssland183-19%
Exportvärde av förädlade svenskproducerade livsmedel.
Källa: SCB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!