Tyskt konsumentförtroende viker

Konsumenternas framtidstro i Tyskland viker i den delvis nedstängda ekonomin, visar ett index från institutet GFK som faller till minus 6,7 från minus 3,2 för en månad sedan.

Konsumenter i Tyskland tappar framtidstro i andra smittvågens nedstängningar, visar ett månatligt GFK-index för konsumentförtroendet. Arkivbild

Konsumenter i Tyskland tappar framtidstro i andra smittvågens nedstängningar, visar ett månatligt GFK-index för konsumentförtroendet. Arkivbild

Foto: Markus Schreiber AP/TT

Mat & dryck2020-11-26 08:25

Nedgången är något djupare än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med en nedgång till minus 5,0, enligt en Reutersenkät.

Nedstängningar av restauranger, barer, hotell och annan besöksnäring - för att bromsa den ökade smittspridningen i covid-19-pandemins andra våg i Tyskland - slår mot förtroendet, visar enkäten.

Enkäten bygger på intervjuer med 2 000 tyska konsumenter under perioden 5-16 november.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!