De vill förbjuda bensin helt till 2030

Förbjud försÀljning av fossila brÀnslen helt. Det krÀver Naturskyddsföreningen och framhÄller att det frÄn EU:s sida inte finns nÄgra hinder för en sÄdan lagstiftning.

Bensin bör bli ett minne blott, anser Naturskyddsföreningen. Arkivbild.

Bensin bör bli ett minne blott, anser Naturskyddsföreningen. Arkivbild.

Foto: Erik Simander/TT

Miljö2021-10-05 06:00

Förbudet, som Naturskyddsföreningen vill se, innebÀr ett totalt försÀljningstopp för fossila drivmedel och ett stopp mot att anvÀnda fossila brÀnslen inom industrin frÄn 2030.

– Det Ă€r absolut nödvĂ€ndigt. FörbrĂ€nning av fossila brĂ€nslen mĂ„ste upphöra det hĂ€r decenniet, sĂ€ger Josia Hort, jurist vid Naturskyddsföreningen.

Den sÄ kallade utfasningsutredningen frÄn i Är föreslÄr bland annat nollutslÀppskrav för nya personbilar frÄn 2030 och att transportsektorn ska vara fossilfri senast 2040. Men Naturskyddsföreningen vill alltsÄ gÄ hÄrdare fram Àn sÄ.

– Vi Ă€r inte negativa till de mĂ„len, men vi ser inte att vi kommer att uppnĂ„ dem med nuvarande styrmedel, sĂ€ger Josia Hort.

Andra lÀnder före

FrÄgan Àr hur ett nationellt förbud skulle tas emot av EU. Naturskyddsföreningen ser inga juridiska hinder. NÀr det gÀller energisektorn sÄ har andra lÀnder, till exempel Frankrike, NederlÀnderna och Finland, redan plöjt vÀgen genom att förbjuda anvÀndningen av kol, anser Josia Hort.

– HĂ€r gĂ„r vi efter dem, men utökar det till att omfatta mycket mer.

Men vad gÀller drivmedel sÄ Àr det en process som krÀver godkÀnnande av EU-kommissionen. FrÄgan Àr hur radikalt det framstÄr. Förslaget fÄr tummen ner av Joakim Lundgren, professor i energiteknik vid LuleÄ tekniska universitet.

– Vi mĂ„ste sĂ„klart fasa ut de fossila brĂ€nslena, men jag tror inte att förbud Ă€r rĂ€tt vĂ€g. Det Ă€r inte alls sĂ€kert att det Ă€r miljömĂ€ssigt smart.

Tvingas köpa ny bil

Ett tvÀrstopp av fossilbrÀnslen, menar han, skulle tvinga en stor del av befolkningen att köpa ny bil. BÀttre Àr dÄ att trappa upp inblandningen av mindre skadliga drivmedel Är för Är.

– Jag tror att förbrĂ€nningsmotorn kommer att leva kvar ett bra tag efter 2030, sĂ€ger Joakim Lundgren.

En verklighet dÀr man exempelvis tvingas stÀlla bensinbilen pÄ danska sidan för att byta till elbil inför överresan till Sverige vill nog fÄ uppleva. Men ett sÄdant scenario ser Josia Hort som osannolikt.

– Sverige gör inte det hĂ€r ensamt, pĂ„ andra sidan Öresundsbron ligger Danmark som Ă€r ett av de lĂ€nder som krĂ€vt att fĂ„ förbjuda fossilbilar frĂ„n 2030.

Ambitioner att minska

Ytterligare en rad medlemslÀnder har ambitioner att minska fordonsrelaterade utslÀpp och de flesta vill se strÀngare tag Àn de EU har antagit.

– Om EU-kommissionen sĂ€ger nej innebĂ€r det att den stĂ€ller sig i vĂ€gen för de lĂ€nder som vill göra det hĂ€r i den takt som vetenskapen krĂ€ver, sĂ€ger Josia Hort.

ÖvergĂ„ng till fossilfri fordonsflotta

Intresset för att fasa ut fossildrivna fordon Àr stort. MÄnga lÀnder, dÀribland Storbritannien, Frankrike, NederlÀnderna, Irland, Spanien, Norge, Danmark, Slovenien och Island har olika strategier för att nÄ en fossilfri fordonsflotta. Tidsplanen varierar mellan 2025 och 2050, men Àr i de flesta fall satt till runt 2035.

Inget land har Ànnu antagit nÄgot definitivt datum för en tvingande reglering.

KĂ€lla: Statens offentliga utredning "I en vĂ€rld som stĂ€ller om – Sverige utan fossila drivmedel 2040" (SOU 2021:48)

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!