Förbudet, som Naturskyddsföreningen vill se, innebÀr ett totalt försÀljningstopp för fossila drivmedel och ett stopp mot att anvÀnda fossila brÀnslen inom industrin frÄn 2030.
ââDet Ă€r absolut nödvĂ€ndigt. FörbrĂ€nning av fossila brĂ€nslen mĂ„ste upphöra det hĂ€r decenniet, sĂ€ger Josia Hort, jurist vid Naturskyddsföreningen.
Den sÄ kallade utfasningsutredningen frÄn i Är föreslÄr bland annat nollutslÀppskrav för nya personbilar frÄn 2030 och att transportsektorn ska vara fossilfri senast 2040. Men Naturskyddsföreningen vill alltsÄ gÄ hÄrdare fram Àn sÄ.
ââVi Ă€r inte negativa till de mĂ„len, men vi ser inte att vi kommer att uppnĂ„ dem med nuvarande styrmedel, sĂ€ger Josia Hort.
Andra lÀnder före
FrÄgan Àr hur ett nationellt förbud skulle tas emot av EU. Naturskyddsföreningen ser inga juridiska hinder. NÀr det gÀller energisektorn sÄ har andra lÀnder, till exempel Frankrike, NederlÀnderna och Finland, redan plöjt vÀgen genom att förbjuda anvÀndningen av kol, anser Josia Hort.
ââHĂ€r gĂ„r vi efter dem, men utökar det till att omfatta mycket mer.
Men vad gÀller drivmedel sÄ Àr det en process som krÀver godkÀnnande av EU-kommissionen. FrÄgan Àr hur radikalt det framstÄr. Förslaget fÄr tummen ner av Joakim Lundgren, professor i energiteknik vid LuleÄ tekniska universitet.
ââVi mĂ„ste sĂ„klart fasa ut de fossila brĂ€nslena, men jag tror inte att förbud Ă€r rĂ€tt vĂ€g. Det Ă€r inte alls sĂ€kert att det Ă€r miljömĂ€ssigt smart.
Tvingas köpa ny bil
Ett tvÀrstopp av fossilbrÀnslen, menar han, skulle tvinga en stor del av befolkningen att köpa ny bil. BÀttre Àr dÄ att trappa upp inblandningen av mindre skadliga drivmedel Är för Är.
ââJag tror att förbrĂ€nningsmotorn kommer att leva kvar ett bra tag efter 2030, sĂ€ger Joakim Lundgren.
En verklighet dÀr man exempelvis tvingas stÀlla bensinbilen pÄ danska sidan för att byta till elbil inför överresan till Sverige vill nog fÄ uppleva. Men ett sÄdant scenario ser Josia Hort som osannolikt.
ââSverige gör inte det hĂ€r ensamt, pĂ„ andra sidan Ăresundsbron ligger Danmark som Ă€r ett av de lĂ€nder som krĂ€vt att fĂ„ förbjuda fossilbilar frĂ„n 2030.
Ambitioner att minska
Ytterligare en rad medlemslÀnder har ambitioner att minska fordonsrelaterade utslÀpp och de flesta vill se strÀngare tag Àn de EU har antagit.
ââOm EU-kommissionen sĂ€ger nej innebĂ€r det att den stĂ€ller sig i vĂ€gen för de lĂ€nder som vill göra det hĂ€r i den takt som vetenskapen krĂ€ver, sĂ€ger Josia Hort.