Klös i husdjurskedjan: "Ökat varje kvartal"

Husdjurskedjan Musti Group dĂ€r bland annat Arken Zoo ingĂ„r Ă€r en tydlig vinnare under coronapandemin. –TillvĂ€xten har ökat för varje kvartal, sĂ€ger vd David Rönnberg.

Musti Group dÀr bland annat Arken zoo ingÄr levererar starka delÄrssiffror. Arkivbild.

Musti Group dÀr bland annat Arken zoo ingÄr levererar starka delÄrssiffror. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Miljö2021-05-04 14:54

I samband med delĂ„rsrapporten för andra kvartalet höjer man nu bolagets finansiella mĂ„l, bland annat ska företaget uppnĂ„ 500 miljoner euro i försĂ€ljning till och med 2024 och dela ut 60–80 procent i förhĂ„llande till nettovinsten i form av aktieutdelning. Det tidigare mĂ„let var 350 miljoner euro Ă„r 2023.

– Det Ă€r en kraftig ökning. Anledningen Ă€r att vi ser att en större andel av kunderna kommer till oss Ă€n till konkurrenterna. Och de med valpar som kommer nu kommer med tiden att spendera mer och mer, sĂ€ger David Rönnberg.

Eskalerad trend

För andra kvartalet blev det ocksÄ en tydlig försÀljningsökning pÄ 20,5 procent medan rörelsevinsten rusade med 183 procent till 6,1 miljoner euro.

Antalet hushÄll som skaffade husdjur under 2020 ökade kraftigt och trenden fortsÀtter att hÄlla i sig. Husdjuren ses av allt fler som en familjemedlem och familjen lÀgger mer pengar pÄ sina fyrfota vÀnner. Under mars 2021 registrerades bland annat 31 procent fler hundvalpar i Sverige Àn samma period föregÄende Är.

– Trenden att du tar hand om ditt djur som en familjemedlem har funnits lĂ€nge men blivit starkare och covid19-pandemin har eskalerat den trenden, sĂ€ger David Rönnberg.

Produktkategorier som hundgodis, olika slags belöningsartiklar samt outdoor-prylar vÀxer mycket.

Utvecklingen Ă€r i stort sett likadan i alla tre lĂ€nder dĂ€r Musti Group verkar – Finland, Norge och Sverige, enligt Rönnberg.

Han anser att bolaget inte kunder vara i en bÀttre position nÀr samhÀllen öppnar upp i takt med att vaccinationer rullas ut.

Stark börsutveckling

Musti Group, vars affÀrsidé Àr att samla alla slags produkter och tjÀnster för husdjuren pÄ samma stÀlle, ser möjligheter för mÄnga Är framÄt nÀr dagens valpar vÀxer upp. Och Àven om bolaget, precis som de flesta inom handeln, mÀrkt en ökad försÀljning via nÀtet, fortsÀtter Musti ocksÄ att satsa pÄ fysiska butiker.

– VĂ„r modell Ă€r att ha mindre butiker dĂ€r mĂ€nniskor bor och dĂ€r du kan gĂ„r ut med din hund. RĂ„d och rekommendationer Ă€r sĂ„ otroligt viktigt för djurĂ€gare och det behöver du har fysiskt, inte bara i valpstadiet, sĂ€ger David Rönnberg.

Musti Group som Àr noterat pÄ Helsingforsbörsen sedan drygt ett Är tillbaka har ocksÄ varit en tydlig vinnare dÀr. Under det senaste Äret har aktien rusat hela 192 procent. Enligt David Rönnberg Àr en av orsakerna att utvecklingen pÄ den norska och den svenska marknaden har gÄtt betydligt fortare Àn man hade rÀknat med.

– De tre nordiska marknaderna Ă€r extremt lika, men det som tog 15 Ă„r i Finland har gĂ„tt betydligt snabbare i Sverige och Norge och det har gĂ„tt betydligt snabbare Ă€n vi hade vĂ€ntat oss, sĂ€ger David Rönnberg.

Musti Groups delÄr i siffror, andra kvartalet 2021

Koncernens nettoförsÀljning ökade till 82,4 miljoner euro, motsvarande knappt 838 miljoner kronor, under januari till mars, andra kvartalet i bolagets brutna rÀkenskapsÄr. Det kan jÀmföras med 68,4 miljoner euro, motsvarande period i fjol. Det innebÀr en försÀljningsökning med 20,5 procent.

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 7,7 miljoner euro, motsvarande 78 miljoner kronor, under andra kvartalet, upp frÄn 3,6 miljoner euro ett Är tidigare.

Nettovinsten landade pÄ 3,8 miljoner euro, eller 39 miljoner kronor, vilket kan jÀmföras med förlusten pÄ 2,7 miljoner euro motsvarande period förra Äret.

Antalet butiker vÀxte till 301, upp frÄn 287 stycken för ett Är sedan.

KĂ€lla: Musti Group

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!