Klös i husdjurskedjan: "Ökat varje kvartal"

Husdjurskedjan Musti Group där bland annat Arken Zoo ingår är en tydlig vinnare under coronapandemin.
–Tillväxten har ökat för varje kvartal, säger vd David Rönnberg.

Musti Group där bland annat Arken zoo ingår levererar starka delårssiffror. Arkivbild.

Musti Group där bland annat Arken zoo ingår levererar starka delårssiffror. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Miljö2021-05-04 14:54

I samband med delårsrapporten för andra kvartalet höjer man nu bolagets finansiella mål, bland annat ska företaget uppnå 500 miljoner euro i försäljning till och med 2024 och dela ut 60–80 procent i förhållande till nettovinsten i form av aktieutdelning. Det tidigare målet var 350 miljoner euro år 2023.

– Det är en kraftig ökning. Anledningen är att vi ser att en större andel av kunderna kommer till oss än till konkurrenterna. Och de med valpar som kommer nu kommer med tiden att spendera mer och mer, säger David Rönnberg.

Eskalerad trend

För andra kvartalet blev det också en tydlig försäljningsökning på 20,5 procent medan rörelsevinsten rusade med 183 procent till 6,1 miljoner euro.

Antalet hushåll som skaffade husdjur under 2020 ökade kraftigt och trenden fortsätter att hålla i sig. Husdjuren ses av allt fler som en familjemedlem och familjen lägger mer pengar på sina fyrfota vänner. Under mars 2021 registrerades bland annat 31 procent fler hundvalpar i Sverige än samma period föregående år.

– Trenden att du tar hand om ditt djur som en familjemedlem har funnits länge men blivit starkare och covid19-pandemin har eskalerat den trenden, säger David Rönnberg.

Produktkategorier som hundgodis, olika slags belöningsartiklar samt outdoor-prylar växer mycket.

Utvecklingen är i stort sett likadan i alla tre länder där Musti Group verkar – Finland, Norge och Sverige, enligt Rönnberg.

Han anser att bolaget inte kunder vara i en bättre position när samhällen öppnar upp i takt med att vaccinationer rullas ut.

Stark börsutveckling

Musti Group, vars affärsidé är att samla alla slags produkter och tjänster för husdjuren på samma ställe, ser möjligheter för många år framåt när dagens valpar växer upp. Och även om bolaget, precis som de flesta inom handeln, märkt en ökad försäljning via nätet, fortsätter Musti också att satsa på fysiska butiker.

– Vår modell är att ha mindre butiker där människor bor och där du kan går ut med din hund. Råd och rekommendationer är så otroligt viktigt för djurägare och det behöver du har fysiskt, inte bara i valpstadiet, säger David Rönnberg.

Musti Group som är noterat på Helsingforsbörsen sedan drygt ett år tillbaka har också varit en tydlig vinnare där. Under det senaste året har aktien rusat hela 192 procent. Enligt David Rönnberg är en av orsakerna att utvecklingen på den norska och den svenska marknaden har gått betydligt fortare än man hade räknat med.

– De tre nordiska marknaderna är extremt lika, men det som tog 15 år i Finland har gått betydligt snabbare i Sverige och Norge och det har gått betydligt snabbare än vi hade väntat oss, säger David Rönnberg.

Musti Groups delår i siffror, andra kvartalet 2021

Koncernens nettoförsäljning ökade till 82,4 miljoner euro, motsvarande knappt 838 miljoner kronor, under januari till mars, andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det kan jämföras med 68,4 miljoner euro, motsvarande period i fjol. Det innebär en försäljningsökning med 20,5 procent.

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 7,7 miljoner euro, motsvarande 78 miljoner kronor, under andra kvartalet, upp från 3,6 miljoner euro ett år tidigare.

Nettovinsten landade på 3,8 miljoner euro, eller 39 miljoner kronor, vilket kan jämföras med förlusten på 2,7 miljoner euro motsvarande period förra året.

Antalet butiker växte till 301, upp från 287 stycken för ett år sedan.

Källa: Musti Group

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!