Det var återigen dags att göra reklam för Sveriges nya stolthet – det klimatvänliga stålet som de statliga bolagen LKAB, Vattenfall och börsnoterade SSAB står bakom.
2026 är det meningen att de tre bolagen tillsammans i stor skala ska kunna leverera stål, helt framställt utan koldioxidutsläpp. Redan i år sker mindre leveranser, av försökskaraktär, säger SSAB:s vd Martin Lindqvist vid ett seminarium på webben där även ministrarna Per Bolund (MP) och Ibrahim Baylan (S) deltar.
– Tillståndsprocesserna måste kortas avsevärt, säger Anna Borg.
"Väldigt relevant"
Det är företagsledarnas kanske viktigaste inspel, riktad till politikerna. Fabriker ska byggas, elnät dras, och då får inte saktfärdiga myndigheter sätta käppar i hjulen för att få tillstånd på plats.
Anna Borg lyfter exempelvis att en miljöprövning av ett projekt bör ta hänsyn till de miljövinster som kan skapas i det större sammanhanget, det vill säga man får kanske offra något för att vinna något större, i det här fallet att få ner svenska koldioxidutsläpp med totalt tio procent.
– Absolut, det är väldigt relevant, säger miljöminister Per Bolund.
Stort tryck
Med alla satsningar i norr – det aktuella hybrit-projektet med fossilfritt stål, konkurrenten H2 Green Steel som ska göra samma sak i Boden och Northvolts batterifabrik i Skellefteå – blir det ett stort tryck på de relativt små myndigheterna i norra Norrland som ska hantera alla tillståndsansökningar. Därför lovar näringsminister Ibrahim Baylan mer resurser för att öka antalet handläggare som har rätt kompetens.
Baylan lovar också att hålla utkik på konkurrenterna i Europa, så att inga olagliga statsstöd betalas ut. För både LKAB:s vd Jan Moström och Martin Lindqvist betonar vikten av lika konkurrensvillkor – att satsa på fossilfritt stål må möjligtvis bli en stark konkurrensfaktor på sikt, men kostsamt i det kortare perspektivet.