Det anser Konsumentverket som nu kräver bättring av branschen.
Myndigheten har granskat hur tio slumpmässigt utvalda solcellsföretag uttrycker sig på sajter och sociala medier.
"Det är tyvärr gott om vaga påståenden som 'ren ström', 'ren energi', 'hållbara solceller', 'grön el' och 'fossilfritt samhälle' i den marknadsföring som vi granskat. Företagen förklarar inte vad de menar och de har inte heller med några bevis för att påståendena är sanna", säger Louise Larsson, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.
Flera vägledande domar har gett praxis på området. Till exempel ska uttrycket "netto noll" undvikas om det inte förklaras ordentligt.
Andra uttryck Konsumentverket anmärker på är bland annat "skydda vår planet för kommande generationer", "liten påverkan på miljön", "bra för miljön" och "klimatavtryck".
Konsumentverket kommer att följa upp att företagen följer lagen framöver.