Sverige ska bidra med hälften, 1,5 miljarder kronor. Det bygger på en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.
"SAS är viktigt för att tillgodose samhällets grundläggande behov av tillgänglighet med flyg i Sverige, Danmark och Norge. Som största ägare i SAS, tillsammans med den danska staten, är det naturligt att svenska staten tar ansvar i denna kris. Det är kritiskt att SAS efter denna kris blir ett långsiktigt lönsamt och hållbart företag", skriver näringsdepartementet i ett pressmeddelande.
Ska ge buffert
För att förslaget ska bli verklighet krävs ett godkännande av EU-kommissionen.
Kreditramen är tänkt att skapa en likviditetsbuffert. Anledningen är den alltjämt osäkra marknaden för flygresor under pandemin.
"Den pågående covid-19 pandemin har lett till att efterfrågan på flygresor legat på låga nivåer under en längre tid. Marknadsförhållandena gör det också svårt att förutspå hur efterfrågan kommer att utvecklas inför den viktiga sommarsäsongen, då kunder i hög grad väljer att boka sina biljetter med kort framförhållning.", skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.
Fått stöd tidigare
SAS kommer med en delårsrapport på torsdagen.
Under pandemin har SAS redan tidigare flera gånger fått stöd i form av krediter från svenska, danska och norska staten.
I höstas genomförde bolaget en nyemission för att få in kapital.
En lång rad regeringar och ägare runt om i världen har tvingats skjuta till enorma summor pengar i hopp om att kunna hålla olika flygbolag flytande.