Kaunis Iron samarbetar med Vattenfall, ABB, Volvo Lastvagnar och Wist last & buss för att undersöka om det kan fungera att köra malmen från gruvan på el i stället för på fossila bränslen.
Kyla, batterier och riktigt tunga fordon är en kombination som hittills inte utforskats tillräckligt, berättar Lars Wallgren, logistikchef på Kaunis Iron.
– Det är därför vi testar nu. Batteriutvecklingen går i ryslig fart.
Ett försök med en lastbil på el genomförs nu under vintern då det är som kallast. Om det visar sig att det går att köra på el kan det överföras till andra verksamheter.
– Fungerar det här så fungerar det överallt.
Han berättar att det går en bil från gruvan utanför Pajala var 15:e minut, och att de 90 ton tunga bilarna körs 16 mil till Pitkijärvi, där malmen lastas om på tåg för transport till Narvik. Om det visar sig fungera med eldrift kan klimatvinsterna bli stora enligt Kaunis Iron, koldioxidutsläppen från transporterna är 15 000 ton per år med nuvarande produktion.
– Vårt mål är att vara fossilfria till 2025, säger Lars Wallgren.