Biltillverkaren BMW köpte en helsidesannons i det nummer av Dagens Nyheter som ägnades åt klimatkrisen och för vilken klimataktivisten Greta Thunberg var redaktör.
Annonsen bestod av en bild på en vit skylt med texten "Världens bästa bilmärke för klimatet" med bokstäver som såg ut att vara handskrivna. Skylten stod lutad mot en vägg och förde tankarna till den skylt med texten "Skolstrejk för klimatet" som Greta Thunberg haft med sig när hon genomfört sina fredagsstrejker för klimatet.
Flera anmälningar
BMW anmäldes till Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) av miljöorganisationen Greenpeace och nio privatpersoner för vilseledande annonsering och för att den saknade en tydlig avsändare.
RON konstaterar i sitt beslut att det inte framgår av annonsen vilka biltillverkare som ingår i Dow Jones Sustainability Index 2020 i vilket BMW utsetts till bästa bilmärke för klimatet.
I ett uttalande i samband med beslutet skriver RON:
"Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen innehåller ett vilseledande miljöpåstående."
Skadan skedd
Annonsen strider enligt nämnden mot Internationella Handelskammarens regler för reklam bland annat när det gäller att marknadskommunikation inte får innehålla "påstående eller annan framställning som är ägnad att på något sätt vilseleda konsumenterna om produkters miljöaspekter eller miljöfördelar eller om miljöfrämjande åtgärder som vidtas av marknadsföraren".
Greenpeace som var en av anmälarna kommenterar beslutet i ett mejl till TT:
"Även om fällningen är välkommen så är ju skadan redan skedd och vi menar att detta är ett av många exempel på att nuvarande lagstiftning inom vilseledande miljöpåståenden inte räcker till."