BMW:s reklam i Greta-DN var vilseledande

BMW vilseledde läsarna när de i en tidningsannons påstod att de är världens bästa bilmärke för klimatet. Det konstaterar Reklamombudsmannens opinionsnämnd.

Biltillverkaren BMW fälls av Reklamombudsmannen för en vilseledande annons i DN:s klimatnummer för vilket Greta Thunberg var chefredaktör. Arkivbild.

Biltillverkaren BMW fälls av Reklamombudsmannen för en vilseledande annons i DN:s klimatnummer för vilket Greta Thunberg var chefredaktör. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Motor2021-03-17 20:01

Biltillverkaren BMW köpte en helsidesannons i det nummer av Dagens Nyheter som ägnades åt klimatkrisen och för vilken klimataktivisten Greta Thunberg var redaktör.

Annonsen bestod av en bild på en vit skylt med texten "Världens bästa bilmärke för klimatet" med bokstäver som såg ut att vara handskrivna. Skylten stod lutad mot en vägg och förde tankarna till den skylt med texten "Skolstrejk för klimatet" som Greta Thunberg haft med sig när hon genomfört sina fredagsstrejker för klimatet.

Flera anmälningar

BMW anmäldes till Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) av miljöorganisationen Greenpeace och nio privatpersoner för vilseledande annonsering och för att den saknade en tydlig avsändare.

RON konstaterar i sitt beslut att det inte framgår av annonsen vilka biltillverkare som ingår i Dow Jones Sustainability Index 2020 i vilket BMW utsetts till bästa bilmärke för klimatet.

I ett uttalande i samband med beslutet skriver RON:

"Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen innehåller ett vilseledande miljöpåstående."

Skadan skedd

Annonsen strider enligt nämnden mot Internationella Handelskammarens regler för reklam bland annat när det gäller att marknadskommunikation inte får innehålla "påstående eller annan framställning som är ägnad att på något sätt vilseleda konsumenterna om produkters miljöaspekter eller miljöfördelar eller om miljöfrämjande åtgärder som vidtas av marknadsföraren".

Greenpeace som var en av anmälarna kommenterar beslutet i ett mejl till TT:

"Även om fällningen är välkommen så är ju skadan redan skedd och vi menar att detta är ett av många exempel på att nuvarande lagstiftning inom vilseledande miljöpåståenden inte räcker till."

Fakta: Reklamombudsmannens opinionsnämnd

Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som arbetar för att kommersiell marknadskommunikation, huvudsakligen riktad mot den svenska marknaden, är förenlig med Internationella Handelskammarens regler.

Det sker bland annat genom prövning av anmäld reklam.

Reklamombudsmannen (RO) och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) prövar om reklam som anmäls är i enlighet med reglerna. RO kan fatta beslut om praxis finns. Saknas praxis ska RON pröva.

RO och RON kan inte meddela exempelvis böter, vite eller skadestånd om en reklam fälls.

Källa: Reklamombudsmannen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!