Den nya affärsstrategin är en uppdatering från en tidigare målsättning att hälften av Volvos bilflotta 2025 ska vara rena elbilar och övriga så kallade hybridvarianter. Den kommer samtidigt som företaget valde att för första gången visa upp sin nya satsning, en elbil med modellbeteckningen C40.
– Vi kan konstatera att allt flera är positiva till elektrifiering och jag är helt övertygad att utvecklingen kommer gå allt snabbare. Därför flyttar vi nu fram våra ambitioner, säger vd:n Håkan Samuelsson i samband med en pressträff nu på morgonen.
Ett systemskifte
Volvo Cars är nu långtifrån ensamma i systemskiftet. Amerikanska elbilstillverkaren Tesla har skördat stor framgång de senaste åren och allt fler aktörer har följt efter. Volkswagen har lanserat flera elbilar och för två veckor sedan meddelade amerikanska biljätten Ford att man ska investera en miljard dollar i en fabrik Köln, Tyskland, med avsikt att all försäljning i Europa 2030 enbart ska bestå av elbilar.
En utmaning som dock lyfts är själva laddinfrastrukturen. Tesla har lutat sig mot ett eget laddnät medan BMW, Volkswagen och flera andra aktörer gått ihop i ett laddnätverk, Ionity. Enligt Håkan Samuelsson är något sådant mer aktuellt än ett eget Volvonät.
— Det är långsiktigt vad jag tror kunderna efterfrågar. Jag brukar inte tanka hos en bensinmackskedja utan tankar där det dyker upp en bensinmack.
På en fråga om kursförändringen inte betyder förlorade marknadsandelar runtom i världen, svarar Samuelsson:
– Vi räknar inte med att tappa några marknader. Sedan kommer det att gå olika fort. De som först går över till elbil är de som har egna laddmöjligheter och bor man långt upp i norr, då kommer man sannolikt vara bland de sista som går över till ren el.
Förenklad köpprocess
För framtida kunder ska också själva köpprocessen förändras. Från och med modellår 2022 ska alla elbilar enbart säljas via Volvos egna hemsida. Genom att främst erbjuda ett antal fördefinierade modeller ska man enligt Håkan Samuelsson kunna minska väntetiden och förenkla själva processen.
– Nu kan det upplevas som krångligt och många uppskattar inte att det finns 50 olika lösningar. Det här kommer öka möjligheten för oss och återförsäljare att vara mera effektiva, säger Håkan Samuelsson.