På måndagskvällen meddelade Bilia, Nordens största återförsäljare av Volvobilar, att Volvo säger upp sitt avtal med kedjan i Sverige och Norge.
– Det skapar en stor osäkerhet om utvecklingen när kontraktet löper ut 2022 och framåt, säger Mats Liss, analytiker på Kepler Cheuvreux, som bevakar Bilia.
"Inte förväntat"
Försäljningen av Volvobilar står för omkring 20 procent av Bilias omsättning. Under fjolåret sålde kedjan Volvobilar för drygt sex miljarder kronor.
"Eftersom vi har Volvohandlarnas bästa kundnöjdhet var detta självklart inte förväntat. Vi har haft ett långt och utvecklande samarbete med Volvo Cars och vi hoppas att hitta samarbetsformer framöver", skriver finansmannen Mats Qviberg, storägare i Bilia, i en kommentar till TT.
Volvo Cars har sedan tidigare en uttalad strategi om att mer av bilförsäljningen ska ske direkt till kund och att från och med 2025 så ska 50 procent av försäljningen göras på det sättet, enligt Mats Liss. Men, enligt honom, fanns snarast en förväntning att den strategin främst skulle implementeras på andra marknader. Det är en del av förklaringen till den kraftiga marknadsreaktionen.
– Det är en stor överraskning får man väl säga, även om Volvo Cars strategi har funnits där, säger han.
Volvo Cars vill inte ge några kommentarer om varför men bekräftar att avtalet är uppsagt.
Starkt bolag
Bilia uppger att man efter uppsägningstiden, som är två år, vill fortsätta med service av Volvobilar och att sälja begagnade bilar av märket. Även om de förlorar nybilsförsäljningen tror Mats Liss att det kan finnas möjligheter att ta upp något annat märke. I dag säljer Bilia bland annat BMW, Toyota, Renault och Lexus.
– Bilia är ett starkt bolag med starka finanser och har satsningar på begagnat och serviceerbjudandet och har kanske möjlighet att ta upp ytterligare ett märke, säger han.