Norges Automobilforbund (NAF) – Norges motsvarighet till M Sverige (tidigare Motormännens riksförbund) – meddelade nyligen att organisationen kräver 70 000 norska kronor i återbetalning till tusentals norrmän som köpt en Polestar 2 fram till slutet av januari 2021, på grund av ett omstritt påstående om elbilens räckvidd.
Det svensk-kinesiska företaget skrev tidigare på sin norska hemsida att batteriet räcker till att färdas sträckan Oslo-Hemsedal tur och retur med god marginal. Påståendet ändrades senare till Oslo-Norefjell tur och retur, det vill säga en drygt 13 mil kortare sträcka.
Hundratals har nappat
Svenska tvistfinansieringsbolaget Kapatens driver en egen process mot Polestar för att kräva ersättning för norrmän som köpt bilen under tidsperioden. Johan Skog på Kapatens säger att 266 norska Polestarköpare hittills har anmält sig till bolagets pågående gruppkrav om 75 000 norska kronor i ersättning per bil.
– Vi har kunnat konstatera att det finns Polestarägare i Norge som har fått information om att med den här bilen ska man kunna köra en viss sträcka, och det kan man inte göra. De har fått felaktig information inför sitt köp, och då har de rätt till avdrag på priset som motsvarar felaktigheten, säger Skog.
Kan väcka talan
Polestar har än så länge inte betalat ut ersättning till Kapatens klienter. Skog säger att det kan bli aktuellt att dra biltillverkaren inför rätta om den fortsätter att bestrida återbetalningskravet.
– Vi har inte något specifikt datum. Nu löper projektet på vår sida på, på det sättet att vi tar in alla anmälningar, reklamerar och framställer krav. När vi har samlat in det gänget och har gjort en utvärdering och ser hur Polestar ställer sig, och det ännu inte har influtit några medel, kommer vi att väcka talan i Norge, säger Skog.
Polestars presstjänst har tidigare hänvisat till att räckviddssiffrorna är uppmätta enligt den internationella testmetoden WLTP.