Biltillverkaren Polestar, som samägs av Volvo Cars och kinesiska Geely, lanserade i fjol sin första helelektriska bil, Polestar 2. Bilen tillverkas i Kina och säljs precis som många andra helelektriska fordon med en högre prislapp än konventionella bensin- och dieseldrivna motsvarigheter.
Företagen som tillverkar helelektriska bilar har länge tampats med att förbättra räckvidden – det vill säga hur långt de kan köras innan batterierna måste laddas på nytt. Räckvidden används inte minst som ett säljargument i bilreklam.
Norges Automobilforbund – Norges motsvarighet till M Sverige (tidigare Motormännens riksförbund) – kräver att Polestar återbetalar 70 000 kronor till omkring 3 000 norrmän som köpt Polestar 2.
Det innebär runt 210 miljoner norska kronor (motsvarande omkring 212 miljoner svenska kronor).
"Stor skillnad"
Konsumenterna köpte sin bil under en period i vintras när Polestar gjorde reklam för att "du kan köra från Oslo till Hemsedal och hem igen med god marginal". Det innebär drygt 40 mil, som Vi Bilägare har uppmärksammat.
– Den egentliga räckvidden är omkring en tredjedel kortare, säger Vigdis Svennungsen, chef för NAF:s juridiska avdelning, till TT.
– Alla vet att räckvidden varierar utifrån årstid, hastighet och körsätt, men det har varit så stor skillnad här, och jag tror inte att bilen klarar den räckvidden oavsett, säger hon.
"Lite för optimistiska"
Svennungsen konstaterar att ett påtvingat stopp för att ladda på vägen får stor betydelse för en Oslobo med stuga i Hemsedal, inte minst eftersom det ofta är kö vid laddstationerna.
– Först marknadsförde de med Oslo–Hemsedal, sedan ändrade de till Oslo–Norefjell som är en väldigt mycket kortare sträcka. Och det klarar bilen fint, men nu har de tagit bort löftena helt. Kanske var de lite för optimistiska, och så har väl reklambyrån kommit med ett förslag som ingen tänkte på kunde bli ett problem, säger Svennungsen.
Hon beskriver ärendet som "oprövad mark" eftersom elbilstillverkare inte tidigare har ställts till svars i sådan omfattning i varken Norge eller Sverige för bristande räckvidd, och säger att det kan få konsekvenser även för andra tillverkare.
– Biltillverkarna refererar alltid till WLTP-standarden för att beskriva räckvidden, men jag tror inte att den genomsnittliga konsumenten känner till mätsystemet eftersom det är ganska komplicerat. Jag tror att det kan få betydelse för andra fall i framtiden.
Polestar bestrider kravet
Brent Ellis på Polestars presstjänst skriver i ett mejl till TT att företaget bestrider kravet på återbetalning.
"Polestar har kontaktats av NAF angående krav på prisavdrag där de uppgett att de hjälper en av sina medlemmar. Vi bestrider starkt detta krav. Alla elbilar som säljs i Europa mäter sin räckvidd enligt testmetoden WLTP, vilket ger konsumenten en möjlighet att jämföra elbilars räckvidd", skriver Ellis.
Polestar skriver vidare i mejlet att "WLTP är en testmetod som utförs enligt fastställda kriterier och under överseende av auktoriserad tredje part".
Den svenska tvistfinansieringsfirman Kapatens organiserar ett liknande gruppkrav mot Polestar, med målet att de som köpt en Polestar 2 under den aktuella tidsperioden ska få upp till 15 procent av inköpspriset tillbaka, som Dagens Industri rapporterade om i slutet av april. NAF och Kapatens har dock inget samarbete i frågan, enligt Svennungsen.