Northvolt har fått en beställning på tio års leveranser av battericeller till Volkswagen, en order värderad till motsvarande 120 miljarder kronor.
– Volkswagen utser oss till sin batterileverantör för deras premiumbattericeller. Det gör att vi måste bygga Skellefteåfabriken "Northvolt Ett" ännu större, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt.
Vill säkra upp sina volymer
Storsatsningen på att långsiktigt säkra leveranser av battericeller från VW:s sida är inte förvånande, enligt analytiker.
– Det här är helt logiskt att Volkswagen tecknar de här avtalen med Northvolt. De vill säkra upp sina volymer, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.
Han tillägger att det sammanfaller med en våg av nya elbilsmodeller som är på väg ut 2022, efter det att omställningen under 2020 och 2021 främst har handlat om att ersätta bensin- och dieselbilar med hybridmodeller.
– Som det ser ut nu är det fortfarande bara en eller två modeller av elbilar per bilmärke, men nästa år börjar det komma ut mer elbilar och sedan kommer det fortsätta att steppas upp till 2025, tillägger han.
Northvolt har samtidigt gjort upp om att sälja sin andel i det samägda bolaget Salzgitter i Tyskland till Volkswagen, som separat meddelar att fordonstillverkaren kommer att satsa på att bygga upp ett eget laddningsnät för elbilar tillsammans med energibolag som BP och Enel och i framtiden ha sex fabriker för att producera battericeller i Europa.
– Vi kommer sälja vårt engagemang i vårt joint venture som vi hade med Volkswagen till Volkswagen, säger Jesper Wigardt.
Startades för fem år sedan
Northvolt har i och med den senaste VW-ordern totalt säkrat kontrakt värda över 27 miljarder dollar, från nyckelkunder. Förutom samarbetet med Volkswagen har Northvolt sedan bolaget startades för fem år sedan ingått partner- och kundavtal med bland annat ABB, BMW, Scania, Siemens, Vattenfall och Vestas.
Bolaget fick så sent som i januari klartecken från Umeå tingsrätt att utöka sin verksamhet i Skellefteå, vilket öppnar för att bygga en batterifabrik med mål att producera 40 gigawattimmars batterikapacitet per år.
– I nuvarande plan har vi sagt 40 gigawattimmar per år men den kommer behöva mer kapacitet. Vi har inga siffror på det i nuläget, säger Jesper Wigardt.
Biltillverkarnas omställning från bensin- och diesel till el som bilbränsle ligger i linje med klimat- och hållbarhetsmål i Parisavtalet, som bilindustrin nu på allvar har anpassat sina framtidsplaner till.
– När till och med General Motors har 30 modeller elbilar som ska lanseras till 2025 då förstår man att det här är riktigt allvar för bilindustrin, säger Hampus Engellau.
Lägger krutet på drivlinan
Han räknar med att de flesta fordonsbjässarna i största möjliga mån kommer försöka använda externa batteritillverkare, förutom Tesla – som redan satsat på en affärsmodell där de har egen batteriproduktion.
– Biltillverkarna lägger nog krutet på utvecklingen av elmotordrivlinan snarare än att de försöker bli världsmästare på att paketera battericeller. Batteriet är otroligt viktigt. Det sätter gränsen för räckvidden. Men sedan har det också att göra med kullager, vikt, luftmotstånd, hur effektiv drivlinan är, säger Engellau.
Rättat: I en tidigare version av texten fanns ett fel gällande var Volkswagen planerar batterifabriker. Rätt är att fabrikerna ska ligga i Europa.