Ansökan om konkursskydd, som ska tas upp av en irländsk domstol den 7 december, har lämnats in sedan Norges regering stängt dörren för ytterligare direktstöd till Norwegian ovanpå de tre miljarder som sköts till i maj.
Enligt regeringen är Norwegians ägarstruktur otydlig och ägarna passiva i krisen, vilket gör att de ser en risk för att mer stödpengar skulle kunna försvinna till utländska ägare.
Kassan snart tömd
Flygbolaget har tidigare i november varnat för att bolagets kassa är tömd någon gång under första kvartalet 2021 om det inte skjuts till mer stöd och siktar nu på att med konkursskydd rekonstruera sitt skuldberg.
Det amerikanska leasingbolaget Aercap Holding blev största ägare efter den nyemission och skuldkonvertering som Norwegian genomförde i maj. Aercap satt på 13,4 procent av aktierna efter transaktionerna, men meddelade så sent som i onsdags att man sålt av en stor post och nu äger 9 procent av aktierna.
Två andra nya storägare som dök upp efter transaktionerna i maj är leasingbolaget BOC Aviation, kontrollerat av kinesiska staten, och MG Aviation, ett israeliskt bolag baserat på Brittiska jungfruöarna. De har cirka 10 respektive 9 procent av Norwegianaktierna.
Många svenska småsparare
En Norwegian-aktie kostar i och med torsdagens kursras knappt 40 norska öre. Det kan jämföras med ett pris kring 40 kronor per aktie i början av året, innan covid-19-pandemin slog till. Och går man fem år bakåt i tiden låg priset för samma aktie en bra bit över 200 kronor.
Det är många svenska småsparare som i och med den dramatiska utvecklingen för det norska flygbolaget har anledning att hålla andan.
Norwegianaktien har trots turbulensen under coronakrisen snabbt blivit en av de absolut populäraste utländska aktierna bland svenska småsparare. Enligt Nordnet finns det tusentals svenska aktieägare, fler än vad som finns i kända amerikanska storbolag som Apple eller Tesla.