Noterat Volvo Cars doftar folkaktie

Volvo Cars hoppas kunna parkera på Stockholmsbörsen redan i år. Går planen på börsnotering i lås lär en ny folkaktie se dagens ljus, bedömer småspararnas organisation Aktiespararna.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson driver på för en börsnotering. Här i samspråk med reportrar när fabriken i Torslanda återstartade i april förra året.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson driver på för en börsnotering. Här i samspråk med reportrar när fabriken i Torslanda återstartade i april förra året.

Foto: ADAM IHSE / TT

Motor2021-05-14 18:03

I flera år har uppgifter florerat om att Volvo Cars är på väg mot en notering. Men så sent som i februari meddelade den kinesiska huvudägaren Geely att planerna skrotats.

Ett kontrabesked damp ner i veckan. I ett pressmeddelande berättade Volvo Cars om sitt beslut att undersöka möjligheterna till notering på Stockholmsbörsen senare i år:

"En potentiell notering kan vara ett logiskt nästa steg på Volvo Cars kapitalmarknadsresa och skulle göra det möjligt för nya aktieägare att delta i Volvo Cars framtid när företaget fortsätter sin omvandling till ett teknologidrivet, helt elektrifierat bilmärke."

En pådrivande vd

Bolaget aviserade samtidigt att vd:n Håkan Samuelsson får förlängt kontrakt till slutet av 2022 – och han anses av bedömare länge ha varit pådrivande för en börsnotering.

– Ytterst är det två saker som påverkar om noteringen blir av. Det ena är om ägarna tror att de kan få tillräckligt bra betalt. Det andra är om köparna tycker att det är ett tillräckligt bra pris. Men det är klart, det skadar ju inte att ha en vd som driver på, säger Aktiespararnas vd Joacim Olsson till TT.

Marknadsförutsättningarna för en notering är "hyfsat bra", enligt honom:

– Volvo Cars är ett bolag som många känner till och som har visat att man har en förmåga i omställningen från fossila bränslen till eldrivet. Så det känns spännande.

Oklart om Polestar

I mars meddelade Volvo Cars att senast 2030 ska alla Volvomodeller vara eldrivna.

Det är inte känt om börsplanerna också omfattar elbilsbolaget Polestar, som Volvo Cars samäger med Geely. Frågan är om Polestar kommer att noteras som ett fristående bolag eller inte.

För Joacim Olsson på Aktiespararna skulle en notering av Volvo Cars vara mer intressant om Polestar ingick.

Hur som haver skulle ett noterat Volvo Cars stärka minoritetsägarnas position, påpekar han, bland annat för att bolaget måste följa börsens regelverk om samtidig informationsgivning till hela marknaden.

Fjäder i hatten

TT: Med tanke på det starka varumärket, är detta en potentiell folkaktie?

– Ja, det tror jag. Det är ju ett välkänt bolag med välkända produkter, samtidig som det är ett av de större bolagen i Sverige, svarar Joacim Olsson.

TT: Vilken betydelse skulle en notering ha för Stockholmsbörsen?

– Det vore jättebra för Stockholmsbörsen. För det första är det alltid bra att bolag är intresserade av att notera sig där. Det visar någonstans att det är en väl fungerande marknad och en attraktiv plats för dem som vill få tillgång till nytt riskvilligt kapital.

– Sedan har det varit ett ganska stort inflöde av tillväxtbolag och förhoppningsbolag och här kommer ett mer moget bolag, som även Hemnet är ett exempel på. Jag tycker att det är ett styrkebesked för Stockholmsbörsen, om det skulle bli så.

Fakta: Volvo och Geely

Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding.

Volvo Cars huvudkontor ligger i Torslanda i Göteborg. Där finns också produktutveckling och biltillverkning.

Har även bilfabriker i Belgien, Kina och USA, en motorfabrik i Skövde och en komponentfabrik i Olofström.

I kinesiska Shanghai finns ett teknologicenter och forskning.

Volvo Cars hade vid årsskiftet omkring 40 000 anställda.

Företaget gjorde under 2020 en vinst på cirka 9,5 miljarder kronor.

Nästan 662 000 Volvobilar såldes förra året.

Geely Auto startades 1997 som ett dotterbolag till Zhejiang Geely Holding.

Geely Auto sålde mer än 1,4 miljoner bilar förra året, med märkena Lotus, Lynk Co och Proton inräknade.

Källa: Volvo Cars

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!