Oslo omkört i elbilsfilen i Norge

Andelen elbilar i Norge fortsätter att stiga i rasande takt, och utgjorde under första halvåret 48 procent av nybilsförsäljningen. Men Oslo verkar ha nått en platå, vilket branschen förklarar med att laddutbyggnaden inte hängt med.

Elbilar i långa rader i Norge – här en större Tesla-leverans i Lillestrøm öster om Oslo.

Elbilar i långa rader i Norge – här en större Tesla-leverans i Lillestrøm öster om Oslo.

Foto: Fredrik Hagen/NTB Scanpix/TT

Motor2020-07-25 20:00

Huvudstaden har länge varit ledande i boomen för avgasfria bilar i Norge, vilket förklarats både med att Osloborna har mer pengar och att fördelar som lägre vägtullar och fri färd i kollektivfiler väger tyngre där. Men nu har andelen rena elbilar stagnerat i nybilsförsäljningen, 57 procent första halvåret i år är samma siffra som förra året.

Därmed har Bergen, landets näst största stad, för första gången tagit över ledarpinnen, med 59 procent avgasfritt i försäljningen januari–juni i år. Och andra större städer, som Stavanger och Trondheim, ligger hack i häl, med andelar även där på en bra bit över hälften.

Christina Bu, som leder Norsk Elbilforening, är inte förvånad.

– Oslo har dragit ner på fördelarna och bland annat infört "bompeng" (trängselskatt) för elbilar. Många bor också så till att de inte har tillgång till laddning, och kommunen ligger efter de egna målen för utbyggnad av gatuladdning. De måste ta tag i detta om de ska nå målen om utsläppsminskningar, säger Bu enligt NRK.

Hybridbilar har enligt branschorganisationen OFV:s statistik i Norge nu en marknadsandel på 30 procent, vilket innebär att de renodlade bensin- och dieselfordonen får nöja sig med drygt en tiondel var av personbilsförsäljningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!