Pandemi och nya bilar gav rekordlÄga utslÀpp

Coronapandemin tillsammans med en alltmer elektrifierad och energieffektiv bilflotta ger nu avtryck nÀr det gÀller utslÀpp. 2020 blev ett rekordÄr i positiv bemÀrkelse.

Allt fler laddstolpar sÀtts nu upp. Arkivbild.

Allt fler laddstolpar sÀtts nu upp. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Motor2021-02-25 21:01

PreliminÀr statistik frÄn Transportstyrelsen och Trafikverket som TT tagit del av visar att utslÀppen frÄn vÀgtrafiken minskade med nio procent under förra Äret.

DÀr bidrog den minskade vÀgtrafiken med 90 procent till förbÀttringen, detta under ett pandemiÄr nÀr sÄvÀl privat- som yrkestrafiken minskade avsevÀrt. FrÄn Trafikverkets hÄll ser man en ytterligare betydande och positiv faktor:

– Trafikminskningen Ă€r pĂ„ sikt osĂ€ker och förmodligen i huvudsak ganska tillfĂ€llig, men de nyligen sĂ„lda bilarna har blivit sĂ„ mycket mera energieffektiva och slĂ€pper dĂ€rmed ut mindre vĂ€xthusgaser. Bilarna som nu sĂ„lts kommer ocksĂ„ att rulla pĂ„ vĂ€garna, vilket Ă€r det viktiga, sĂ€ger Sven Hunhammar, miljödirektör vid Trafikverket.

Fler laddbara bilar

Rent konkret har det inneburit att koldioxidutslÀppen frÄn nya personbilar minskade till 93 gram/kilometer frÄn ett snitt pÄ 120 gram/kilometer Äret dessförinnan. Tidigare publicerade siffror frÄn Bil Sweden visade att andelen nyregistrerade laddbara personbilar under fjolÄret uppgick till 32 procent, att jÀmföra med 11 procent 2019.

Det handlar dock inte enbart om el- och hybridbilars framsteg pÄ den svenska marknaden. Det Àr nu första gÄngen sedan 2017 som utslÀppssnittet för fordon med förbrÀnningsmotorer faktiskt minskar.

– En genomsnittsbil rullar under 17 Ă„r, och att en tredjedel nu Ă€r laddbara Ă€r jĂ€tteglĂ€djande dĂ„ det visar att vĂ€xlingen till laddbart sker nu. Men ocksĂ„ det faktum att de icke-laddbara har blivit mera effektiva, vilket vi inte sett de senaste fem Ă„ren, sĂ€ger Sven Hunhammar.

Utvecklingen kommer nu efter olika trender dÀr till exempel fyrhjulsdrift tidigare efterfrÄgats i hög grad liksom stadsjeepar, sÄ kallade suvar eller bensinbilar nÀr Volkswagens fusk med dieselbilar avslöjades 2015.

Laddstolpar en utmaning

Inför 2021 har dock lyfts farhÄgor frÄn bland annat Bil Sweden att omstÀllningen kommer att mattas av. Detta pÄ grund av bland annat förÀndringar i bonus malus-systemet, vilket gör det mindre ekonomiskt att köpa elbil.

– Det Ă€r ju viktigt att styrmedel hĂ€nger i. Det Ă€r inte bara kunders preferenser som avgör och det gĂ€ller bĂ„de pĂ„ EU-nivĂ„ och nationellt.

Ytterligare en utmaning Àr utbudet av laddstolpar. Trafikverket meddelade i december förra Äret att ett 20-tal platser, frÀmst i Norrland, skulle beviljas investeringsstöd för snabbladdare. Trafikverket önskar nu se ett ökat statligt engagemang för utbyggnaden av snabbladdningsstationer.

– De flesta laddar hemma, men det kan bli ett hinder om utbyggnaden inte gĂ„r tillrĂ€ckligt fort, det vill sĂ€ga att konsumenter inte litar pĂ„ att de kan ladda om de ska Ă„ka lĂ€ngre strĂ€ckor, sĂ€ger Sven Hunhammar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!