Preliminär statistik från Transportstyrelsen och Trafikverket som TT tagit del av visar att utsläppen från vägtrafiken minskade med nio procent under förra året.
Där bidrog den minskade vägtrafiken med 90 procent till förbättringen, detta under ett pandemiår när såväl privat- som yrkestrafiken minskade avsevärt. Från Trafikverkets håll ser man en ytterligare betydande och positiv faktor:
– Trafikminskningen är på sikt osäker och förmodligen i huvudsak ganska tillfällig, men de nyligen sålda bilarna har blivit så mycket mera energieffektiva och släpper därmed ut mindre växthusgaser. Bilarna som nu sålts kommer också att rulla på vägarna, vilket är det viktiga, säger Sven Hunhammar, miljödirektör vid Trafikverket.
Fler laddbara bilar
Rent konkret har det inneburit att koldioxidutsläppen från nya personbilar minskade till 93 gram/kilometer från ett snitt på 120 gram/kilometer året dessförinnan. Tidigare publicerade siffror från Bil Sweden visade att andelen nyregistrerade laddbara personbilar under fjolåret uppgick till 32 procent, att jämföra med 11 procent 2019.
Det handlar dock inte enbart om el- och hybridbilars framsteg på den svenska marknaden. Det är nu första gången sedan 2017 som utsläppssnittet för fordon med förbränningsmotorer faktiskt minskar.
– En genomsnittsbil rullar under 17 år, och att en tredjedel nu är laddbara är jätteglädjande då det visar att växlingen till laddbart sker nu. Men också det faktum att de icke-laddbara har blivit mera effektiva, vilket vi inte sett de senaste fem åren, säger Sven Hunhammar.
Utvecklingen kommer nu efter olika trender där till exempel fyrhjulsdrift tidigare efterfrågats i hög grad liksom stadsjeepar, så kallade suvar eller bensinbilar när Volkswagens fusk med dieselbilar avslöjades 2015.
Laddstolpar en utmaning
Inför 2021 har dock lyfts farhågor från bland annat Bil Sweden att omställningen kommer att mattas av. Detta på grund av bland annat förändringar i bonus malus-systemet, vilket gör det mindre ekonomiskt att köpa elbil.
– Det är ju viktigt att styrmedel hänger i. Det är inte bara kunders preferenser som avgör och det gäller både på EU-nivå och nationellt.
Ytterligare en utmaning är utbudet av laddstolpar. Trafikverket meddelade i december förra året att ett 20-tal platser, främst i Norrland, skulle beviljas investeringsstöd för snabbladdare. Trafikverket önskar nu se ett ökat statligt engagemang för utbyggnaden av snabbladdningsstationer.
– De flesta laddar hemma, men det kan bli ett hinder om utbyggnaden inte går tillräckligt fort, det vill säga att konsumenter inte litar på att de kan ladda om de ska åka längre sträckor, säger Sven Hunhammar.