– Det här är en stor dag för oss. Det är de små sakerna som gör en skillnad och den här lilla bilen kommer att göra skillnad, säger vd:n Jim Rowan i samband med presentationen.
Italienska Milano valdes som plats för lansering av den nya elbilsmodellen EX30, en betydligt mindre suv än den större – och betydligt dyrare – EX90 som presenterades i Stockholm förra året.
EX30 är i stället tänkt att konkurrera på en betydligt bredare marknad än EX90 och ska enligt företagets målsättning bidra till företagets försäljningsmål om att sälja 1,2 miljoner bilar totalt 2025.
Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, påpekar att i och med den nya modellen ger sig företaget in på en ny marknad, dock betydligt mera konkurrensutsatt:
– Det här är ett väldigt populärt segment, vi har haft en trend där konsumenter hellre köper "suvar" än ”vanliga bilar” och det är också framförallt väldigt populärt i Kina. För Volvo blir det här viktigt och det "kannibaliserar" inte heller på redan existerande modeller, säger han och syftar på att den skulle konkurrera med EX90.
Medan premiummodellen EX90 har en prislapp på över en miljon kronor och dessutom är betydligt större till storleken är det här en modell som enligt Engellau kan locka en yngre generation bilköpare och till exempel barnfamiljer.
Olika prislappar
En hel del detaljer hade redan innan dagens presentation läckt ut, nu har dock modellen även fått en prislapp. Den som kan nöja sig med det absolut enklaste utförandet får betala 429 000 kronor, det finns sedan ytterligare prisklasser beroende på storleken på batteri och övriga tillval. Modellen kommer att säljas med två olika typer av batterier och tre alternativ när det gäller drivlinor.
Den som väljer det allra lyxigaste utförandet av bilen får räkna med en prislapp på nära 600 000 kronor (597 000).
– Det är ett pris som är jämförbart med det för en likvärdig bensindriven bil. Den här modellen ska säljas över hela världen och i en hög produktionstakt, säger Jim Rowan.
– Elbilar är fortfarande dyra bilar och suvar generellt dyrare än andra bilar. Det är klart att hade man legat under 400 000 kronor hade det varit ett signalvärde men det här är fortfarande ett ganska attraktivt pris för en liten premium-suv, bedömer Engellau.
Räckvidden på 48 mil lyfts fram av Volvo Cars men framförallt att den ska vara företagets hittills mest klimatsmarta modell där bilen bland annat består av 25 procent återvunnen aluminium.
Volvo Cars har också varit tydligt med att man ska slå om och vara helt elektrifierat till 2030, samtidigt har man också ifrågasatts för att vara för sena ur startblocken.
– Volvo var sena att erbjuda en elbil i sitt produktutbud. När man väl bestämde sig att elektrifiera hela sitt program har man kommit i kapp en del men flera konkurrenter har en bredare produktflora, säger Engellau.
Produktion under 2023
Bilen ska enligt Volvo Cars finnas tillgänglig för beställning från och med i dag och produktionen är tänkt att starta senare under 2023 med de första leveranserna i början av 2024.
Volvo Cars har dock drabbats av förseningar med EX90 där produktionen var tänkt att starta i höst men i stället sker det under första halvåret 2024.