SAS-aktien backar med 3 procent och har därmed tappat över 50 procent sedan årsskiftet.
Nyemissionens utfall avspeglar den oro för fortsatta problem för flygbranschen i coronakrisen som präglar marknaden, enligt Lars Söderfjell, aktiechef på Ålandsbanken.
– Marknaden ser en väldigt stor osäkerhet kring flygindustrin, på goda grunder, säger han.
– Det är svårt att bedöma vart flygindustrin är på väg och framförallt hur långvariga de här effekterna av pandemin kommer att bli. Jag förstår att investerare tar ett steg tillbaka och säger: Det här är för riskfyllt för mig, tillägger han.
Färre affärsresor?
SAS självt har som huvudscenario att flygmarknaden har normaliserats om kanske två år.
– Det är inte helt orealistiskt. Men det kräver att den här pandemin släpper sitt grepp om världen på något sätt - att den klingar av eller att man hittar vacciner som gör att resandet kan återupptas, säger Söderfjell.
Han tror det finns ett uppdämt behov av att resa, både bland hushåll och företag. Men han tror affärsresandet kommer att vara på en lägre nivå under lång tid framöver, även när pandemin klingat av.
Fulltecknad till slut
SAS så kallade företrädesemissionen blev till slut fulltecknad. Men för att nå dit fick storägarna Sverige, Danmark och Wallenbergsfären skjuta till 320 miljoner kronor ovanpå deras så kallade pro-rata-andelar.
– Pengarna kom ju in, även om det slutar med en högre ägarandel för svenska staten, danska staten och Knut & Alice Wallenbergs stiftelse, säger Söderfjell.
Emissionen utgör en av flera åtgärder i en rekapitaliseringsplan som ska dra in totalt 14 miljarder till SAS.
För att avgöra exakt hur rekapitaliseringen påverkar ägarstrukturen i SAS måste även utfallet av en pågående konvertering av obligationer - till SAS-aktier eller nya hybridlån - slutföras. SAS chef för investerarrelationer, Michel Fischier, räknar med att bolaget kan redogöra för den nya ägarstrukturen på fredag eftermiddag.
– Det är inte jättestora förändringar av ägarandelarna, men det blir lite mer för staterna och Wallenbergstiftelsen än vad de hade tidigare, säger Söderfjell.