Introduktionen av Polestar 2 kan sägas ha blivit lite skakig. I början av oktober kallades alla sålda bilar in på verkstad för att åtgärda ett mjukvarufel, som fick bilen att stanna under körning.
Nu är det dags igen. En växelriktare, som transformerar energi till elbilens motor, har visat sig sluta fungera ibland medan man kör. Ett annat fel än förra gången, men med samma effekt.
– Det upplevs ungefär som om man får bränslestopp, säger Martin Ölund, chef för Polestar i Sverige, till Dagens industri.
27 bilar med det nya felet har analyserats av Polestar.
Samtidigt har mer än 3 000 Polestar 2-bilar ett fel i värmaren av batteriet, som gör att bilen inte kan starta. Även detta måste åtgärdas på verkstad. 870 berörda bilar finns i Sverige.
På sociala medier får Polestar kritik för dåligt bemötande av kunderna, med bland annat långa väntetider, skriver Dagens industri. Nu ska elbilsföretaget satsa mer på sin kundtjänst.
– Vi har varit bristfälliga i våra kundtjänstärenden. Vi jobbar hårt med att förbättra oss både vad gäller kunskap och tillgänglighet, säger Martin Ölund till Di.
Felen som nu åtgärdas hittades inte under testningen av Polestar 2, uppger Martin Ölund.
Polestar ägs av Volvo Cars och Geely. Modellen Polestar 2 har utvecklats i Sverige, men byggs i Kina.