Volvo Cars nya konceptbil, Concept Recharge, presenterades på onsdagen. Bilens designspråk påminner om tidigare modeller, med den stora skillnaden att luftinsläppet till motorn, den så kallade grillen, helt har plockats bort från fronten.
Den sluttande taklinjen känns igen från den nya elbilen C40, som ännu inte har lämnat fabriken, samtidigt som huven har kunnat sänkas jämfört med Volvos andra SUV:ar eftersom bilens elmotorer finns på andra ställen i bilen. Volvo Cars skriver i ett pressmeddelande att den sänkta huven och taklinjen ska leda till lägre luftmotstånd och därmed längre räckvidd.
Utrustad med ljuslaser
Concept Recharge skiljer sig från Volvos elbilar XC40 Recharge och C40 genom att den bygger på en helt ny plattform som är specialtillverkad för just elbilar. Volvo Cars skriver att den nya plattformen ger bättre innerutrymmen än tidigare modeller.
Volvo Cars berättade nyligen att den kommande helelektriska SUV:en XC90 ska standardutrustas med så kallad Lidar, ljusradar som hjälper bilen att upptäcka bilar och andra föremål på vägen. Tekniken ska även finnas på Concept Recharge, och är en "viktig del av Volvo Cars plan för kommande säker teknik för autonom körning", enligt pressmeddelandet.
Pekar ut riktningen
Lidartekniken har dömts ut av Teslas vd Elon Musk som i stället vill förlita sig på inbyggda kameror för att företagets elbilar ska bli autonoma.
Konceptbilar skiljer sig från färdiga produkter eftersom det inte ens är säkert att de någonsin kommer att komma i produktion, men Concept Recharge ger en bild av riktningen för den svensk-kinesiska biltillverkaren under kommande år.
"Vår Concept Recharge är ett manifest för alla framtida elbilar från Volvo Cars", säger Volvo Cars chefsdesigner Robin Page.