17 992 personbilar registrerades under månaden, varav 13 941 inte har någon förbränningsmotor – en andel på 77,5 procent. Hybriderna utgjorde 17,2 procent, vilket innebär att de helt bensin- och dieseldrivna varianterna nu är nere på en marknadsandel på under 5 procent, framgår av statistiken från organisationen OFV.
– Fantastiska siffror, säger Christina Bu, generalsekreterare i Norsk elbilforening, till nyhetsbyrån NTB.
Bilar med räckvidd
Hon bedömer att Norge är på rätt väg för att nå det mål politikerna satt upp, 100 procent så kallade nollutsläppsbilar i nyförsäljningen 2025.
Rika storstadsområden var först ut, men Christina Bu gläds över att även i glesbygdslän som Møre og Romsdal och Sogn og Fjordane, dominerar de avgasfria bilarna nu stort.
– Detta bekräftar trenden att landsbygden också omfamnar bilar på ström nu när stora bra bilar med lång räckvidd finns på marknaden.
De som behöver mycket räckvidd köper ofta Tesla, som både har stora batterier i sina bilar och ett eget laddnätverk. Det relativt unga amerikanska märket är störst på den norska marknaden, med en andel på 11 procent hittills i år. Toyota är tvåa med 10 procent, följt av VW och Volvo.
32 procent Tesla
Tesla tillverkar ännu inga bilar i Europa, så leveranserna kommer stötvis när fartygen anländer från Amerika och Asien. Och i september blev det en "ketchupeffekt" med den omtalade nya Model Y – var femte ny norsk bil under månaden var en Tesla Y. Och adderar man den mindre Model 3, som är Norges populäraste bil i år, hade märket drygt 32 procent av marknaden förra månaden.
Norge är ledande i världen när det gäller omställning till grönare trafik, och ligger några steg före övriga Norden.
Men även i Sverige dominerar nu laddbara modeller nybilsmarknaden, med 33 procents andel för rena elbilar och 21 procent för laddhybrider i september. Danmark har också hunnit komma med månadssiffror, där hade elbilar drygt 22 procent och laddhybrider 23 procent förra månaden.