Sjörutten från Bergen i södra Norge till Kirkenes långt upp i nordost lockar med epitetet "världens vackraste sjöresa" turister från hela jordklotet, men är också en viktig försörjningsväg för många norska fjordsamhällen.
2018 konkurrensutsattes trafiken. Den gamla operatören Hurtigruten vann ett av kontrakten, medan Havila fick det andra, skriver nyhetsbyrån NTB.
Nykomlingen började bygga fartyg i Spanien. Men så kom pandemin. Det spanska varvet gick i konkurs, och bygget fick börja om i Turkiet.
Nu är dock Havila Capella Bergen, det första av fyra fartyg, på plats. Den första turen norrut inleds på söndagen, och tar ungefär en vecka från Bergen till Kirkenes.
Skeppen är toppmoderna hybrider, försedda med batterier à 6 100 kilowattimmar. Det motsvarar "bara" ungefär 100 elbilar, inte så mycket till ett skepp på tusentals ton. Men det ska ändå räcka till fossil- och avgasfri drift i de känsligaste naturområdena längs rutten.
– Jag är inte nervös, men jag väntar med spänning på att se om allt fungerar som det ska, säger redaren Per Sævik, som hunnit bli 81 år, till Bergens Tidende/E24.no.