Sammanställningen är gjord av tidningen Arbete t.
Ökningen ses som kraftig i jämförelse med 2020, som var ett rekordlågt år och endast 27 personer miste livet. Ökningen förra året ligger mer i linje med hur det sett ut tidigare år.
Fordon inblandade i nästan av fallen
Bland annat tas händelsen med den polis som blev skjuten i tjänsten i Biskopsgården i Göteborg i juni upp och de två poliser som omkom i en krock med en lastbil när de transporterade konstnären Lars Vilks.
I en annan av olyckorna var en person försvunnen och tros ha drunknat när han föll från en båt utanför Vilhelmina vattenkraftverk.
Fordon som lastbilar, truckar eller andra mobila maskiner, som hjullastare, var inblandade i närmare hälften av dödsolyckorna. Till exempel avled en man i Uppsala efter att ha fått en närmare 350 kilo tung lastbilssläpramp över sig.
Svårt att lära av historien
Enligt Arbetsmiljöverket är det inte ovanligt att vissa typer av olyckor upprepar sig och understryker därför vikten av att ta lärdom av händelser så att dödstalen på sikt sänks.
– Vissa typer av olyckor upprepar sig. Varför lär vi oss inte så att det säkerställs att inte samma sak kan hända igen? Det ska ju ner till noll så klart, ingen ska dö av jobbet, säger Gustav Sand Kanstrup, projektledare för Arbetsmiljöverkets arbete med en nollvision mot dödsolyckor till Arbetet.
Ensamarbete ses som en orsak
Flera av fallen har den gemensamma nämnaren att personer jobbat ensamma och enligt en åklagare som Arbetet pratat med gör det ansvarsfrågan svår att utreda, eftersom ingen sett vad som skett.
I tretton av olyckorna pågår förundersökningar om arbetsmiljöbrott och i ytterligare 22 fall har utredningar gjorts, men lagts ned av åklagare utan att någon åtalats.