SAS kommer inte att klara tidsfristen i Danmark, uppger nyhetsbyrån Ritzau med hänvisning till Ekstra Bladet, som har fått informationen bekräftad av bolaget.
Enligt Freja Annamatz, presschef på SAS, har bolaget sedan början av pandemin fått "otroliga volymer med återbetalningsärenden."
— I dagsläget har vi betalat tillbaka 4,5 miljarder kronor till 1,7 miljoner kunder. Vi göra allt vad vi kan för de kunder som har rätt till pengar för sina anställda resor. Exakt när vi blir klarar vet jag inte, men vi göra allt vi kan för att bli klara så snabbt som möjligt, säger hon till TT.
TT: Hur mycket mer återstår att betala tillbaka till kunderna vars resor ställdes in?
— Det är fortsatt många kunder som väntar och jag förstår att de är frustrerade. Jag kan bara beklaga att man har fått vänta så länge, säger Freja Annamatz.
Konsumentverket skrev den 5 november att SAS måste betala tillbaka biljettpriset till kunderna, annars riskerar bolaget ett vite på en miljon kronor i månaden. På den svenska och norska marknaden är tidsgränsen för återbetalningarna alltså satt till den 1 december.
Rättelse: I en tidigare version förväxlades bolagets tidsfrist för den danska respektive svenska marknaden.