– Min bedömning är att om man rullar på den här processen så skulle riksdag och regering kunna fatta beslut under nästa år, säger utredaren Magnus Persson på en presskonferens tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Perssons uppdrag har varit utreda en avveckling av Bromma och en flytt av verksamheten och trafiken till Arlanda.
När regeringen väl tar ett beslut om att plocka bort Bromma från tiolistan över basutbudet för flygplatser kan Swedavia, som driver Bromma och Arlanda, gå vidare med en ordnad avveckling under tre till fem år.
– Någonstans 2025–2027 kan Swedavias engagemang i Bromma vara avvecklade, säger Persson.
På frågan om vad regeringen vill säger Tomas Eneroth till TT att det inte råder någon tvekan:
– Vi vill lägga ner Bromma och konsolidera inrikestrafiken till Arlanda. Det skulle ge bättre tillgänglighet, bättre underlag för internationellt flyg på Arlanda och dessutom frigöra mark och utrymme på Bromma för bostäder.
Majoritet emot
Men, understryker Eneroth, riksdagen bör vara med ombord.
– Det finns ju en majoritet i riksdagen som har beslutat om en annan inriktning och jag kan ju inte gå vidare utan att jag har stöd i riksdagen, säger Eneroth.
Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson kallar utredningen för ett oseriöst beställningsjobb.
– En moderatledd regering kommer att riva upp beslutet om vi bildar regering nästa höst, säger hon.
– Att diskutera och gå vidare med nedläggning av Bromma flygplats utan att samtidigt ta in en analys av Arlandas framtid och kapacitet, det är oseriöst och ansvarslöst.
"Stort tryck"
Centerpartiets trafikpolitiske talesperson, Anders Åkesson, är inte lika avfärdande som Svantesson och välkomnar att Tomas Eneroth vill överlägga med riksdagen.
– Det är helt rätt. Det lägger ett stort tryck på honom att övertyga riksdagsmajoriteten om en väg framåt, säger Åkesson vars parti fällde avgörandet när riksdagen gick emot regeringens linje i våras.
– Hur säkerställs inrikesflyget och tillgängligheten i hela landet? undrar Åkesson och understryker att det viktigaste är att linjer på orter som Kristianstad, Östersund, Kalmar och andra verkligen får plats och rimliga tider på Arlanda.
Utredaren Magnus Persson bedömer att inrikesflyget ryms på Arlanda på kort sikt, på rimliga villkor. På längre sikt är det Swedavia, inte regeringen, som måste ta ställning till om och hur Arlanda ska utvecklas och om en till bana behövs.
Övertyga riksdagen
Tomas Eneroth hoppas att den stegvisa, ordnade avveckling som utredaren föreslår ska gå hem hos riksdagen och trafikutskottet, som han ska möta om några veckor. Ytterligare ett tungt argument borde vara att det inte är rimligt att driva två flygplatser med stor överkapacitet till priset av "hundratals miljoner".
På frågan om Eneroth tror att regeringen kan ta beslut före valet nästa år säger han att det vore bra, inte minst för att alla berörda ska få klarhet. Men beslutet måste kunna stå sig och inte riskera att rivas upp direkt efter ett val.
Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) hoppas att folk med "förutfattade" meningar nu läser rapporten och tänker om.
"Flygplatsen kan läggas ned, och Arlanda kan ta över och säkra nödvändig kapacitet", skriver Bolund i en kommentar.