Så sent som i juni ställde sig alla partier utom Sverigedemokraterna bakom ett nytt system för avdrag för arbetsresor.
Det skulle träda i kraft 2023. Men i går meddelade regeringen att M, KD, L och SD kommit överens om att skrota det nya systemet.
Partierna vill i stället behålla den nuvarande modellen och samtidigt höja avdragsbeloppen jämfört med i dag. Höjda avdrag skulle det bli även i det nya, var dock tanken.
Motiveringen för u-svängen är att det nya systemet inte tillräckligt kompenserar personer som bor och arbetar på landsbygd där kollektivtrafiken är bristfällig och som är beroende av bilen.
Mer utsläpp
Det nya systemet skulle innebära en avståndsbaserad skattereduktion oavsett om man kör bil eller reser med kollektivtrafiken. Tågpendlare, till exempel, skulle kunna få reseavdrag.
Den nya närings- och energiministern försvarar u-svängen för att fortsätta med den nuvarande modellen.
– Just nu har vi en situation där väldigt många människor är beroende av bilen både i städer men också på platser med längre avstånd. De har svårt att få ekonomin att gå ihop, säger Busch.
Regeringen konstaterar i sitt lagförslag att det nuvarande systemet ökar utsläpp av växthusgaser jämfört med det som skulle ha införts vid årsskiftet.
"Blir märkligt"
Anledningen är att subventionen av bilresor blir större med nuvarande modell. Det blir billigare att ta bilen jämfört med att åka kollektivt.
Centerpartiets ekonomisk-politiske talesperson Martin Ådahl kritiserar beslutet. Storstadsbor med tillgång till kollektivtrafik gynnas på bekostnad av folk på landsbygden, enligt honom.
– Ett av de första besluten visar att den nya regeringen inte prioriterar landsbygden. Man ger stora delar av det ökade avdraget till personer i stora städer som har möjlighet att åka kollektivt men ändå hamnar i ett pendlande med bilen, säger Ådahl .
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari (L) hade på fredagen inte tid att svara på TT:s frågor om hur hon ser på utsläppseffekten men bad att få återkomma.
– Det regeringen går fram med tar helt bort miljöaspekten i reseavdraget. Att det inte ens ska bli någon ersättning om man pendlar långa sträckor med till exempel buss eller tåg, blir väldigt märkligt, sade före detta finansminister Mikael Damberg (S) till TT i går.