Busch försvarar u-sväng om reseavdraget

Näringsminister Ebba Busch (KD) försvarar att regeringen vill slopa det nya reseavdraget och köra på med det gamla. –Sverige fungerar inte om människor inte har möjlighet att ta bilen, säger hon.

Nya närings- och energiministern Ebba Busch (KD). Arkivbild.

Nya närings- och energiministern Ebba Busch (KD). Arkivbild.

Foto: Christine Olsson/TT

Politik2022-10-21 12:43

Så sent som i juni ställde sig alla partier utom Sverigedemokraterna bakom ett nytt system för avdrag för arbetsresor.

Det skulle träda i kraft 2023. Men i går meddelade regeringen att M, KD, L och SD kommit överens om att skrota det nya systemet.

Partierna vill i stället behålla den nuvarande modellen och samtidigt höja avdragsbeloppen jämfört med i dag. Höjda avdrag skulle det bli även i det nya, var dock tanken.

Motiveringen för u-svängen är att det nya systemet inte tillräckligt kompenserar personer som bor och arbetar på landsbygd där kollektivtrafiken är bristfällig och som är beroende av bilen.

Mer utsläpp

Det nya systemet skulle innebära en avståndsbaserad skattereduktion oavsett om man kör bil eller reser med kollektivtrafiken. Tågpendlare, till exempel, skulle kunna få reseavdrag.

Den nya närings- och energiministern försvarar u-svängen för att fortsätta med den nuvarande modellen.

– Just nu har vi en situation där väldigt många människor är beroende av bilen både i städer men också på platser med längre avstånd. De har svårt att få ekonomin att gå ihop, säger Busch.

Regeringen konstaterar i sitt lagförslag att det nuvarande systemet ökar utsläpp av växthusgaser jämfört med det som skulle ha införts vid årsskiftet.

"Blir märkligt"

Anledningen är att subventionen av bilresor blir större med nuvarande modell. Det blir billigare att ta bilen jämfört med att åka kollektivt.

Centerpartiets ekonomisk-politiske talesperson Martin Ådahl kritiserar beslutet. Storstadsbor med tillgång till kollektivtrafik gynnas på bekostnad av folk på landsbygden, enligt honom.

– Ett av de första besluten visar att den nya regeringen inte prioriterar landsbygden. Man ger stora delar av det ökade avdraget till personer i stora städer som har möjlighet att åka kollektivt men ändå hamnar i ett pendlande med bilen, säger Ådahl .

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari (L) hade på fredagen inte tid att svara på TT:s frågor om hur hon ser på utsläppseffekten men bad att få återkomma.

– Det regeringen går fram med tar helt bort miljöaspekten i reseavdraget. Att det inte ens ska bli någon ersättning om man pendlar långa sträckor med till exempel buss eller tåg, blir väldigt märkligt, sade före detta finansminister Mikael Damberg (S) till TT i går.

Fakta: Regeringens förslag

Behåll nuvarande reseavdragssystem för bil

Det innebär att det krävs minst fem kilometer till jobbet och en tidsvinst på sammanlagt två timmar jämfört med kollektivtrafik för att få göra avdrag.

Schablonbeloppet för avdraget för arbetsresor med egen bil höjs från 18:50 kronor till 25 kronor per mil.

Schablonbeloppet för tjänstebil höjs från 6:50 kronor för diesel respektive 9:50 kronor för övriga drivmedel till 12 kronor per mil.

Avdraget för tjänstebilar som helt drivs med elektricitet ska fortsatt uppgå till 9:50 kronor per mil.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2023.

Förslaget bedöms minska statens skatteintäkter med 1,6 miljarder kronor under 2023.

Källa: Finansdepartementet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!