Det följer på några prishöjningar den senaste veckan.
I måndags kostade en liter bensin strax över 19 kronor och en liter diesel drygt 24 kronor på bemannade stationer. På fredagen var noteringen 19:58 för bensin och 24:61 för diesel hos OKQ8.
Med skattehöjningen kommer priserna att ligga på strax under 21 kronor för bensin och strax under 26 för diesel, om det inte sker några andra förändringar.
Inte bara skatt
Drivmedelsbolagen hänvisar till att priset påverkas av fler faktorer än skatter och reduktionsplikt, inte minst världsmarknadspriser och den svenska kronans värde i förhållande till dollarn.
Den tillfälliga skattesänkningen har gällt sedan den 1 maj, och det var riksdagen som bestämde att den skulle löpa under fem månader.
Ett av de stora bolagen, OKQ8, skriver på sin hemsida att det bolagen kallar det rekommenderade priset kommer att stiga med, för att vara exakt, 1 krona och 31 öre inklusive moms, på lördagen. Det gäller den mest sålda bensinen och dieseln.
Upp och ner
Skattesatserna på drivmedel har åkt berg- och dalbana sedan i maj och turen är inte slut än.
EU:s ministerråd sade nämligen i torsdags i dagarna ja till Sveriges begäran om att under tre månader få gå under miniminivån i EU:s energiskattedirektiv.
Det innebär en möjlighet att sänka energiskatten på bensin med mer än vad den tillfälliga sänkningen har inneburit. Cirka tre kronor litern på bensin och drygt en krona för diesel.
Men för att det ska bli av måste det finnas en svensk regering som kan ta tillvara möjligheten. Och en sådan ser ut att dröja några veckor till.
En ny regering måste fram med ett förslag i sin första budget så att riksdagen kan besluta om det.
Riksdagen måste vara med i processen eftersom det handlar om skattesänkningar som kan innebära flera miljarder i lägre skatteintäkter till statskassan per månad.
Om en ny regering lägger fram ett sådant förslag är det sannolikt att den även måste återinföra den tillfälliga skattesänkningen som nu upphör.