Bensinen kostar på torsdagen 20,95 kronor litern, genomsnittet i februari för ett år sedan låg på 15,10 kronor, medan dieselpriset är uppe i 24,37 kronor litern. För ett år sedan låg dieselpriset på kring 15,60 kronor litern.
– Rysslands agerande skapar stor osäkerhet och gör att marknaden för både olja och gas sticker iväg, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TT.
– Det är en realitet att det här kriget påverkar också oss i Sverige.
Utesluter inget
Enligt Damberg analyserar finansdepartementet olika scenarier och vad som skulle vara mest träffsäkert att göra för att mildra effekterna.
– Vi utesluter inga alternativ just nu, därför att detta är ett scenario som är högst reellt, säger Damberg.
– Vi måste också förbereda oss på en situation där det här inte är kortvarigt, utan blir en långsiktig situation. Det gör att man måste tänka igenom vilka stöd som kan vara lämpliga – om man ska gå in med stöd – och också fortsätta arbetet med att göra oss mindre beroende av den ryska oljan i våra drivmedel.
Regeringen har tidigare aviserat att det i vår kommer ett lagförslag på ett nytt reseavdrag. Det påverkar människor som är beroende av bilen för att komma till jobbet. Men det förslaget tar inte hand om den akuta situationen.
– Det vi talar om nu är krisåtgärder av en annan karaktär, säger Mikael Damberg utan att vilja gå in på detaljer.
SD-ledaren Jimmie Åkesson säger att läget har varit akut länge.
– Nu måste regeringen agera. Vi hade partiledarmöte i går, och då lyfte jag detta. Ska vi få uthållighet i sanktionerna måste vi göra något också på hemmaplan. Man kan skylla på Putin och kriget men till stor del är drivmedelspriserna i Sverige svensk politik, säger han.
Vill sänka skatten
Omkring 55 procent av drivmedelspriserna utgörs av skatt.
Sverigedemokraterna vill sänka skatten och reduktionsplikten på drivmedel, men något konkret förslag kan Åkesson inte presentera i dagsläget. Partiet har tidigare föreslagit en sänkt reduktionsplikt på diesel från 30,5 till 5 procent. Om både skatt och reduktionsplikt sänks så skulle det enligt Åkesson kunna innebära fyra, fem kronor lägre pris vid pump.
– Det är fullt möjligt att sänka dieselpriset med fyra, fem kronor vid pump och regeringen behöver ta ett snabbt initiativ nu, säger han.
Att sänka skatten är dock en dyr åtgärd. Den 1 maj sänks priset vid pump med 50 öre per litern, efter ett förslag från SD, Kristdemokraterna och Moderaterna. Det innebär att skatteintäkterna minskar med 2,4 miljarder under 2022.
Men den sänkningen är inte tillräcklig, enligt Åkesson.
– Nu behövs det mycket mer. Det måste inte vara permanent men man behöver göra någonting åt de höga drivmedelsskatterna.