Systemet är helt nytt, och innebär att alla som har minst tre mil till jobbet i storstadskommuner och 15 kilometer i övriga landet ska få en skattereduktion, det vill säga avdrag på skatten, oavsett hur man tar sig dit, förklarar finansminister Mikael Damberg (S).
– Poängen med det nya är att det inte ska spela någon roll vilket färdmedel man använder, säger han.
Stimulera miljötänk
Kanske kan man undra varför den som inte har haft några höga kostnader för sina arbetsresor (som den som åker kollektivt på månadskort eller samåker) nu ska få skattereduktion.
– Det är bra att samåka. Det här ska stimulera till att tänka på miljön om man har möjlighet.
Han förklarar att dagens system är både krångligt och begränsat, det här blir enklare och tydligare, och dessutom mer miljövänligt.
Totalt beräknas 260 000 fler svenskar omfattas jämfört med dagens reseavdrag. Det nya beräknas kosta 4,5 miljarder kronor, och med de justeringar som presenteras nu är det ett par hundra miljoner kronor dyrare än vad som tidigare sagts.
– Till skillnad från det nuvarande reseavdraget så ger skattereduktionen lika stor skattelättnad för alla skattebetalare oberoende på deras inkomst och marginalskatt. Som dagens system fungerar kan en resa ge en högre skattelättnad för en höginkomsttagare. Det är inte rimligt, säger Mikael Damberg.
Bara avståndet gäller
Regeringen har pratat om det nya förslaget till reseavdrag tidigare, men nu görs några justeringar i det slutliga förslaget. Den övre avståndsgränsen höjs från åtta till tolv mil, så att de med längre pendlingsavstånd ska få en större skattelättnad för sina arbetsresor. Men gränsen finns alltså där, de som bor längre bort än så får inte någon skattereduktion för de längre resorna.
Finansministern förklarar att begränsningen finns där för att undvika att hela Mälardalen blir en skattelättad zon.
Den så kallade kilometersatsen höjs också från fem till åtta kronor per mil i det förslag som nu presenteras, för att bättre spegla de verkliga kostnaderna.
Dessutom justeras också schablonbeloppet som får dras av för resor med egen bil i tjänsten, som exempelvis byggnadsarbetare ofta gör. Det föreslås nu höjas från 18:50 till 25 kronor per mil, så att det bättre ska täcka de verkliga kostnaderna för exempelvis byggnadsarbetare som måste ta bilen till jobbet.
– När vi nu ser att det växer fram tusentals nya jobb efter pandemin, då måste vi samtidigt kunna se att människor kan ta bilen till och från jobbet, säger Damberg.
Spegla kostnaden
Ytterligare en ändring är att drivmedelsavdraget vid tjänsteresor med förmånsbil justeras, detta för att enligt Damberg bättre spegla den faktiska kostnaden. Avdraget höjs nu till tolv kronor per mil gällande drivmedel, för elbilar sker i stället en sänkning till sex kronor per mil.
– De här nivåerna har varit oförändrade länge, faktiskt ända sedan 2008 och enligt finansdepartementets beräkningar motsvarar de inte genomsnittliga kostnader och då är det rimligt att justera upp de här nivåerna.