Regeringens förslag innebär bland annat sänkt pris på diesel och bensin med drygt 1,30 kronor litern. Det tycker Moderaterna är för lite.
– Det går att få ned priset vid pump minst fem kronor per liter och därför tänker vi fortsätta driva vårt förslag i riksdagen och söka majoritet för det, säger Svantesson.
Moderaterna har lagt förslag som enligt partiet sänker priset på diesel med fem kronor och "flera kronor" vad gäller bensin.
– Många kämpar för att få sin ekonomi att gå ihop, många småföretagare, lantbrukare och skogsbrukare har det väldigt tufft, och då behöver vi göra mer, och det är fullt möjligt, säger hon.
M: Grundläggande fel
Regeringens övriga förslag har ett grundläggande fel, anser hon.
– I grund och botten så ger Socialdemokraterna väldigt mycket bidrag, så att människor ska ha råd att betala höga skatter. Man borde vända på det där, det är bättre att sänka skatterna, till exempel på drivmedel i stället för att ge bidrag, säger Svantesson.
Oscar Sjöstedt, ekonomiskpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna, är inte imponerad.
– Det är regeringen i ett nötskal, man höjer skatterna så till den grad att folk inte har råd att betala och då börjar man höja bidragen i stället. Det är fel ekonomisk politik.
"Gnuggar händerna"
Både punktskatten och momsen på bensin och diesel behöver sänkas, samt den "kraftigt ogenomtänkta reduktionsplikten".
– Det är lite stötande i någon mening. Staten och finansministern kan sitta och gnugga händerna för att de tjänar massor av pengar samtidigt som hushållen och näringar går på knäna, säger Sjöstedt.
Sverigedemokraterna kommer inom kort att presentera förslag som de menar skulle sänka dieselpriset med 9,75 kronor litern och 6,50 kronor för bensin.
Framför allt vill partiet sänka reduktionsplikten.
– Sverige har en helt extrem linje visavi EU och resten av världen, säger Oscar Sjöstedt.
C: Nå bred enighet
Centerpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Martin Ådahl tycker att regeringens åtgärdspaket är bra men hade velat se mer kraftfulla insatser.
– Jag är ändå besviken på att det inte är tillräckligt kraftfullt riktat mot landsbygden. Det finns ingen omedelbar lösning för de bönder som behöver direkt hjälp att klara vårbruket.
C välkomnar att regeringen ser över reseavdraget men efterlyser en massiv satsning på produktion av biodrivmedel i Sverige. Direktstöd behövs också till animalieproduktion, till exempel mjölkproducenter och slakterier.
– Vi kommer göra vårt bästa för att få fram förslag i finansutskottet mellan regering och opposition som om möjligt är ännu mer kraftfulla. Vår förhoppning är att det ska gå att nå bred enighet. Det är vad Sverige behöver i ett krisläge, säger Martin Ådahl.