"Många kämpar – just nu behövs det mer"

Regeringens förslag sågas av oppositionen. Bensin- och dieselpriset kan sänkas med många fler kronor med rätt åtgärder, enligt Moderaterna.
–Just nu behövs det mer, säger partiets ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson till TT.

Moderaternas ekonomiskpolitisk talesperson Elisabeth Svantesson

Moderaternas ekonomiskpolitisk talesperson Elisabeth Svantesson

Foto: TT

Politik2022-03-14 14:20

Regeringens förslag innebär bland annat sänkt pris på diesel och bensin med drygt 1,30 kronor litern. Det tycker Moderaterna är för lite.

– Det går att få ned priset vid pump minst fem kronor per liter och därför tänker vi fortsätta driva vårt förslag i riksdagen och söka majoritet för det, säger Svantesson.

Moderaterna har lagt förslag som enligt partiet sänker priset på diesel med fem kronor och "flera kronor" vad gäller bensin.

– Många kämpar för att få sin ekonomi att gå ihop, många småföretagare, lantbrukare och skogsbrukare har det väldigt tufft, och då behöver vi göra mer, och det är fullt möjligt, säger hon.

M: Grundläggande fel

Regeringens övriga förslag har ett grundläggande fel, anser hon.

– I grund och botten så ger Socialdemokraterna väldigt mycket bidrag, så att människor ska ha råd att betala höga skatter. Man borde vända på det där, det är bättre att sänka skatterna, till exempel på drivmedel i stället för att ge bidrag, säger Svantesson.

Oscar Sjöstedt, ekonomiskpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna, är inte imponerad.

– Det är regeringen i ett nötskal, man höjer skatterna så till den grad att folk inte har råd att betala och då börjar man höja bidragen i stället. Det är fel ekonomisk politik.

"Gnuggar händerna"

Både punktskatten och momsen på bensin och diesel behöver sänkas, samt den "kraftigt ogenomtänkta reduktionsplikten".

– Det är lite stötande i någon mening. Staten och finansministern kan sitta och gnugga händerna för att de tjänar massor av pengar samtidigt som hushållen och näringar går på knäna, säger Sjöstedt.

Sverigedemokraterna kommer inom kort att presentera förslag som de menar skulle sänka dieselpriset med 9,75 kronor litern och 6,50 kronor för bensin.

Framför allt vill partiet sänka reduktionsplikten.

– Sverige har en helt extrem linje visavi EU och resten av världen, säger Oscar Sjöstedt.

C: Nå bred enighet

Centerpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Martin Ådahl tycker att regeringens åtgärdspaket är bra men hade velat se mer kraftfulla insatser.

– Jag är ändå besviken på att det inte är tillräckligt kraftfullt riktat mot landsbygden. Det finns ingen omedelbar lösning för de bönder som behöver direkt hjälp att klara vårbruket.

C välkomnar att regeringen ser över reseavdraget men efterlyser en massiv satsning på produktion av biodrivmedel i Sverige. Direktstöd behövs också till animalieproduktion, till exempel mjölkproducenter och slakterier.

– Vi kommer göra vårt bästa för att få fram förslag i finansutskottet mellan regering och opposition som om möjligt är ännu mer kraftfulla. Vår förhoppning är att det ska gå att nå bred enighet. Det är vad Sverige behöver i ett krisläge, säger Martin Ådahl.

Så reagerar andra partier

Miljöpartiet, Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson:

"En del i regeringens förslag är bra, till exempel höjt bostadsbidrag och reformerat reseavdrag. Men sänkt drivmedelsskatt och pausad reduktionsplikt kommer öka Sveriges beroende av rysk olja. Det vill vi inte", skriver han på Twitter.

Vänsterpartiet, Nooshi Dadgostar, partiledare:

"Regeringens förslag skyddar inte Sveriges familjer från prischockerna på bensin/diesel. Man måste kunna ta sig till jobbet utan att bli ruinerade. Vårt förslag är ett pristak på 18 kr/l för bensinen vid pump. Det skapar i detta svåra läge trygghet för människor och företag."

Kristdemokraterna, Andreas Carlson, gruppledare:

"Pausad reduktionsplikt – som regeringen föreslår – räcker inte. Ta bort de orimliga kraven och anpassa till EU-nivån."

"Det går att sänka diesel- och bensinpriserna mer än vad Damberg föreslår. 9 kr lägre per liter diesel och 5 kr lägre per liter bensin föreslår KD idag."

Källa: Twitter


Fakta: Regeringens förslag

I regeringens paket föreslås tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel från 1 juni till 31 oktober. Enligt regeringens beräkningar innebär skattesänkningen 1,30 kronor lägre pris per liter vid pump. Det är utöver den skattesänkning på 50 öre som redan är beslutad och ska gälla från maj.

Regeringen vill också införa ett nytt engångsstöd, en drivmedelskompensation, på tusen kronor för privatpersoner som äger en bil. För bilägare som bor i utpekade gles- och landsbygdsområden blir engångsstödet på 1 500 kronor.

Dessutom föreslås att reduktionsplikten, det vill säga krav på att blanda in biodrivmedel i bensin och diesel, fryses på 2022 års nivå under nästa år. Inblandning av dyrare biodrivmedel har pressat bensin- och dieselpriser uppåt.

Regeringen vill också, likt 2021 och 2022, pausa BNP-indexering för drivmedelsskatter, även under 2023.

I paketet föreslås även att anslaget för klimatbonus för de som köper framförallt elbilar, fylls på med 3,9 miljarder kronor.

Regeringen vill också kompensera barnfamiljer för de ökande priserna, bland annat på livsmedel. Därför föreslås ett tillfälligt höjt bostadsbidrag för barnfamiljer under andra halvåret 2022. Det sker genom ett tilläggsbidrag som motsvarar 25 procent av det preliminära bostadsbidraget, dock högst 1 325 kronor per månad.

Regeringen vill ersätta reseavdraget med en skattereduktion som helt baseras på avståndet mellan bostad och arbetsplats.

Källa: Regeringen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!