Transportsektorn står för runt en tredjedel av koldioxidutsläppen i landet och är en kritisk punkt om Sverige ska kunna nå klimatmålen.
Redan i dag kan tågoperatörer få en miljökompensation när godstrafik flyttas från väg till järnväg och sjöfart. I vårändringsbudgeten, som presenteras den 19 april, kommer regeringen att föreslå att den mer än fördubblas i år med ett tillskott på 697 miljoner kronor.
– Vi måste säkerställa att transporter i Sverige sker på ett hållbart och grönt sätt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på en pressträff.
Känt sedan tidigare är att regeringen tillför 3,9 miljarder för att fylla på klimatbonusen. Den som köper en elbil får där ett stöd på 70 000 kronor. Årets pengar – 3,5 miljarder – tog slut redan i början av året.
– Klimatbonusen driver på elektrifieringen och minskar också utsläppen, säger klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S).
Hon räknar med att förslaget att stärka klimatbonusen går igenom i riksdagen.
– Jag räknar med att vi får stöd i det här, säger hon.