– Nu formulerar ju några partier det som "lägg inte ner Bromma utan att säkra kapaciteten på Arlanda", säger han och hänvisar till Moderaterna och Kristdemokraterna.
Reaktionerna på beskedet från Eneroth och klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) i veckan om att regeringen vill avveckla Bromma och samla flyget på Arlanda, har varit starka.
För honom själv är det helt avgörande att stärka kapaciteten på Arlanda.
– Det är helt avgörande att kunna säkra kapacitet för inrikestrafiken på Arlanda.
Oro ute i landet, där till exempel tåg inte är ett alternativ för att resa till Stockholm, handlar mycket om tillgång till rimliga avgångs- och landningstider på Arlanda och förbindelser till Stockholm.
– Jag bedömer att det finns goda möjligheter men vi behöver utreda det vidare, säger Eneroth.
För att komplicera saken verkar regeringspartierna S och MP inte riktigt vara överens om vad det innebär att säkra kapacitet på Arlanda. S hävdar att den stora nyheten häromdagen var att det innebär en utbyggnad av Arlanda.
Miljöpartiet säger att det är ombyggnad det handlar om.
En utredning ska gå igenom förutsättningarna för en avveckling. Men det är inte bara statliga flygplatsoperatören Swedavias intressen som spelar roll. Swedavia blöder och sade förra året att det inte är affär att fortsätta driva Bromma.
Säkra kapacitet
Plats för inrikesflyget, för ambulansflyget, totalförsvarsfrågor och vad som behövs göras på och runt Arlanda inför en flytt, är lika viktigt för utredaren att titta på.
Med början i nästa vecka inleder infrastrukturministern övertalningsförsöken med motståndarna i riksdagen, på inbjudan från trafikutskottet.
Moderatledaren Ulf Kristersson har lovat att en borgerlig regering ska riva upp beslut som den nuvarande regeringen tar som bäddar för förtida avveckling, utan att allt är klart om förutsättningarna på Arlanda. För närvarande har Swedavia avtal med Stockholms stad om Bromma till 2038.
– Att riva upp ett beslut löser ju inte problemet med den utmaning som flygstrukturen i Stockholm och Sverige har. Nu finns det inga beslut att riva upp, inga beslut är tagna, framhåller Eneroth.
Läget för flyget i världen nu jämfört med 2016, när riksdagen uttalade sig för att bygga ut Bromma, är annorlunda. Argumenten mot avveckling då är inte hållbara nu, enligt ministern.
– Det är daterade argument, pre corona och pre flygskam. Nu är flyget i en helt annan kris, vi måste samla flyget (läs: på Arlanda) och kanske på det sättet öka förutsättningar för en omstart, som också ska vara hållbar efter pandemin.
– Mycket talar för att flygresandet inte kommer tillbaka till de nivåer som var tidigare, inte minst på grund av digitaliseringen.
Hör skifte
Tomas Eneroth, tycker sig höra ett skifte i vad som betonas i motståndarlägret, som Moderaterna och Kristdemokraterna. Nu hör han mer om att inte lägga ner utan att ha Arlanda utbyggt för en flytt.
Flera steg återstår för att veta om det blir en förtida avveckling. Utredningen som regeringen tillsätter ska levereras den 31 augusti i år. Swedavias rapport från förra året om Brommas framtid ska regeringen skicka ut på remiss.
Med utredningen, rapporten och synpunkterna på den som underlag avser regeringen skriva till riksdagen om vad regeringen drar för slutsatser. Det kan kanske ske i höst.
Riksdagen kan uttala stöd eller motstånd, men har inget formellt beslut att ta. Det beslut regeringen har att ta är att ändra i en förordning om att Bromma ska plockas bort från listan över de tio nationellt viktiga flygplatserna – basutbudet.
Valet försvårar
Det är oklart när regeringen kan vara redo.
– Det är helt avhängigt utredningens resultat, säger Eneroth.
Att det är val i september nästa år riskerar att försvåra processen. Men Eneroth tycker att det är ett utmärkt tillfälle att en gång för alla göra upp.
– Frågan om Bromma har ju bollats fram och tillbaka i 20-30 år nu. Kan vi bara säkerställa att inrikesflyget på ett bra sätt kan rymmas på Arlanda så finns det både starka ekonomiska och logistiska skäl att genomföra en flytt.
Han utesluter inte att riksdagsmajoriteten redan i vår kan försöka stoppa regeringens plan genom att upprepa att Bromma bör byggas ut.
– Då blir det svårt att arbeta vidare. Men ett tillkännagivande nu, innan ens en utredning är färdig, vore lite meningslöst, anser Eneroth.