Riksdagens finansutskott beslutade att säga nej till Socialdemokraternas förslag att inrätta en elräkningsakut vid ett extrainkallat möte.
Även branschorganisationen Energiföretagen var med på mötet för att ge sina synpunkter. Det bidrog till att utskottet landade i ett nej.
– Elbolagen säger att de inte kommer att kunna hjälpa fler kunder med det här förslaget, utan tvärtom kan det bli så att färre kunder blir hjälpta i slutänden. De har inte möjlighet att på så här kort varsel få fungerande it-system på plats och personal som skulle kunna hantera det här, säger Riedl.
"Otroligt besviken"
Förslaget från S går ut på att ge kunder respit i väntan på att de aviserade elstöden betalas ut. Företag och hushåll skulle kunna skjuta upp eller delbetala sina elräkningar genom att staten utfärdar kreditgarantier för elbolagen. Men så blir det alltså inte.
– Jag är otroligt besviken, säger Mikael Damberg (S), vice ordförande i utskottet.
Han tycker att regeringen lyssnar på fel aktör.
– Regeringen måste lyssna på de företag och hushåll som är jättepressade av höga elräkningar och faktiskt ställa sig på kundens sida. Det är inte orimligt att staten tar en del av ansvaret för risken när regeringen inte levererar på sina vallöften, säger Damberg.
Han syftar på att regeringspartierna i valrörelsen lovade att ett elprisstöd skulle vara på plats i november.
Stöd dröjer
Försäkringskassan räknar med att de utlovade elprisstöden till hushåll i elprisområde 3 och 4 kan börja betalas ut i slutet av februari. Det nya stödet som regeringen nyligen aviserade – för hushåll i hela landet – kommer att betalas ut någon gång under våren.
Sverigedemokraternas Oscar Sjöstedt säger att förslaget om en elräkningsakut nu är dödförklarat.
– Det var ett spännande förslag, och det är därför vi har ägnat lite tid åt det. Men ju mer man grottar i det, desto mer omöjligt framstår det som. Då måste vi lyssna på vad branschen och andra har att säga, säger Sjöstedt.
Tung börda
Ett av skälen till att Energiföretagen inte tror på en elräkningsakut är att det skulle ta tid att få systemet på plats.
– Det är här och nu som behovet finns. Lägg hellre tid och kraft på att få ut elprisstöden så fort som möjligt till kunderna, säger Åsa Pettersson, vd för Energiföretagen.
Hon konstaterar att många elhandelsbolag är små och inte kan agera bank.
– Det blir en administrativ och tung börda. Många elhandelsbolag har varken kompetens eller resurser att ta på sig en sådan roll, säger Åsa Pettersson.
Kunder som har problem att betala sina räkningar uppmanas i stället att vända sig till sina elbolag för att till exempel dela upp betalningarna.