– Det här är ett kraftfullt åtgärdspaket på kort sikt, säger finansminister Mikael Damberg (S).
Regeringen motiverar paketet med att det ska möta prisökningar på drivmedel och el till följd av Rysslands invasion av Ukraina.
Totalt kostar åtgärdspaketet staten 13,9 miljarder kronor och finansieras med lån. De flesta åtgärder är tillfälliga och alla syftar inte till att kompensera för höga drivmedelspriser.
I paketet föreslås tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel från 1 juni till 31 oktober. Enligt regeringens beräkningar innebär skattesänkningen 1,30 kronor lägre pris per liter vid pump.
Det är utöver den skattesänkning på 50 öre som redan är beslutad och ska gälla från maj.
Får tusenlapp
Oppositionspartier har föreslagit betydligt större skattesänkningar.
– Jag presenterar inga luftslott, utan sådant som går att genomföra i verkligheten och som har betydelse för hushållen här och nu, säger Damberg.
Han hänvisar till att regeringen vill sänka dieselskatten till EU:s miniminivå och att den valt att lägga bensinskattesänkningen på samma nivå.
Regeringen vill också införa ett nytt engångsstöd på tusen kronor för privatpersoner som äger en bil. Även de som inte kört en meter får den så kallade drivmedelskompensationen.
– Det är enda sättet om man ska stötta dem som har kostnader för att köra bil. Äger man en bil så kör man ofta den, säger Damberg.
För bilägare som bor i utpekade gles- och landsbygdsområden blir engångsstödet på 1 500 kronor. Kompensationen ska betalas ut automatiskt.
Reduktionsplikten, ett krav på att blanda in biodrivmedel i bensin och diesel, föreslås frysas på 2022 års nivå under nästa år. Inblandning av dyrare biodrivmedel pressar bensin- och dieselpriser uppåt.
Nytt reseavdrag
Regeringen vill också, likt 2021 och 2022, pausa BNP-indexering för drivmedelsskatter, under 2023.
I paketet föreslås även att anslaget för klimatbonus för de som köper framförallt elbilar, fylls på med 3,9 miljarder kronor.
Regeringen vill också förändra reseavdraget.
– Det är den största reformen av reseavdraget på flera decennier, säger Damberg.
Regeringen vill ersätta dagens reseavdrag med en skattereduktion som helt baseras på avståndet mellan bostad och arbetsplats.
Varken typ av färdmedel eller kostnaderna för resorna ska ha betydelse för det nya avdraget.
Enligt regeringen kommer omkring 260 000 fler personer än i dag få ta del av det nya reseavdraget.
Målet är att de nya reglerna ska träda i kraft 1 januari 2023.
Förlängt elprisstöd
Regeringen ser dessutom behov av att förlänga kompensationen för höga elpriser i vinter till och med mars. Förlängningen gäller dock bara för södra och mellersta Sverige.
– Prisutvecklingen på el märks framförallt i södra Sverige, där priset varit dubbelt så dyrt som i norra Sverige, säger Damberg.
Stödet föreslås bli något lägre än tidigare, mellan 100 kronor och 1000 kronor beroende på elkonsumtionen.
Regeringen vill också kompensera barnfamiljer för de ökande priserna, bland annat på livsmedel. Därför föreslås ett tillfälligt höjt bostadsbidrag för barnfamiljer under andra halvåret 2022.
Det sker genom ett tilläggsbidrag som motsvarar 25 procent av det preliminära bostadsbidraget, dock högst 1 325 kronor per månad.
– Hushåll med svag ekonomi har svårast att möta de prisuppgångar vi ser nu, säger Damberg.