Tillkännagivandet finns i trafikutskottets betänkande om motioner om luftfartsfrågor, och röstades igenom av en majoritet bestående av de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna.
I det tillkännagivande som regeringen nu får från riksdagen sägs att Bromma ska fortsätta att vara en modern flygplats. Ett beslut om framtiden för Bromma bör tidigast tas när flyget har "återhämtat sig och tillförlitliga prognoser avseende flygets utveckling kan göras."
Plan i år
Regeringen ges också i uppdrag att ta fram en plan för utveckling och utökning av Arlanda, med de miljötillstånd som krävs, för att säkra flygkapaciteten i Stockholmsområdet. Riksdagen vill ha den planen senast om ett halvår, i december.
Tillkännagivandet är en reaktion på att regeringen den 21 april, på en pressträff, gav besked om att den vill avveckla Bromma och utreda en flytt till Arlanda. En utredning har tillsatts och ska vara klar redan den 31 augusti. Den ska bland annat ta reda på om Arlanda har kapacitet att ta över den trafik som finns på Bromma och som fanns där före pandemin. Finns det till exempel bra start- och landningstider för flyget som flyttas från Bromma, på tider som är rimliga för dem som reser inrikes?
Att säkra kapacitet på Arlanda handlar även om kommunikationer till och från flygplatsen.
I ett särskilt yttrande beskriver regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet hur de ser på framtiden för Bromma och Arlanda. I debatten betonade Teres Lindberg (S) att det hela frågan gäller är att Arlanda måste utvecklas för att kunna ta upp kampen med flygplatserna i Oslo, Helsingfors och Köpenhamn om att vara storflygplatsen med bäst internationella förbindelser. För att det ska vara möjligt måste resandet samlas på en flygplats i Stockholm.
Nej till ny bana
När trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) frågade miljöpartiets företrädare Lorenz Tovatt om vad utveckling betyder sade Tovatt att man kan göra olika tolkningar.
– När man säger att en flygplats ska utvecklas så ser jag framför mig att den ska ha mer biobränsle och möjlighet att ladda elflyg.
Tovatt underströk att Arlanda, som Miljöpartiet bedömer det, har all kapacitet som behövs för att rymma flyget från Bromma decennier framåt.
– Frågar du mig och mitt parti är svaret att vi aldrig kommer att behöva mer rullbanekapacitet på Arlanda. Då klarar vi inte klimatavtalet, sade han.