Ska bli lättare att jämföra matpriser

"Två paket cocktailtomater för 50 kronor." Erbjudandena i mathyllan duggar tätt i kristider. Nu vill regeringen göra det lättare för konsumenter att jämföra butikernas priser.

Inte sedan början av 1950-talet har matpriserna ökat så mycket på ett år i Sverige, enligt SCB. Arkivbild.

Inte sedan början av 1950-talet har matpriserna ökat så mycket på ett år i Sverige, enligt SCB. Arkivbild.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Politik2023-05-15 05:30

Priserna på livsmedel och alkoholfria drycker har stigit med över 20 procent det senaste året, visade SCB:s statistik i mars.

Inte sedan början av 1950-talet har matpriserna ökat så mycket på ett år i Sverige.

Regeringen ger nu i uppdrag till Konsumentverket att "undersöka och vidta åtgärder som främjar konsumenters prismedvetenhet och bidrar till rörlighet inom dagligvaruhandeln". Fler ska alltså kunna göra medvetna val och för att också kunna byta matbutik.

Lag på skyltning

Det ska bli möjligt genom att konsumenterna får bra tillgång till prisinformation och därmed kan jämföra produkter enklare.

"Kort och gott är syftet att underlätta för konsumenter att få mer information om prisförändringar, det ska bli lättare att ta informerade beslut", enligt regeringen.

I dag är det lag på att priset ska anges dels per förpackning, dels per mått som kilo eller liter.

För varor som säljs i lösvikt räcker det med ett jämförelsepris, för att enkelt kunna jämföra olika varor och se vilken som är billigast oavsett förpackningsstorlek.

Om en butik anger ett sänkt pris så ska även det tidigare priset tas med. Det tidigare priset är det lägsta priset på produkten som använts under de senaste 30 dagarna före prissänkningen.

Smyghöjningar

Erik Slottner, civilminister med ansvar för konsumentfrågor, vill inte uttala sig om vilka förslag som kan bli aktuella i sammanhanget men han säger att även priskampanjer ska vara tydliga och korrekta.

"Vi är många som har ett ansvar att bekämpa inflationen, inte bara regeringen utan också Riksbanken, marknadsaktörerna, och inte minst dagligvaruhandeln. Visar det sig att vi ser omotiverade prishöjningar eller smyghöjningar i dagligvaruhandeln är det något som regeringen inte kommer tveka att agera mot", skriver han i en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!