Regeringen presenterar en ny strategi för Sveriges utrikeshandel. Den förra kom 2015, och enligt Johan Forssell är inte frågan "vad som har hänt sedan dess" utan snarare vad som inte har hänt.
Han nämner pandemin, kriget i Ukraina och geopolitiken generellt.
Strategin är omfattande, med sjuttio olika delmål, och inkluderar bland annat forskning och utveckling, grön och digital omställning och förbättrade möjligheter att attrahera kvalificerad arbetskraft.
"Gott renommé"
Regeringen vill också utveckla arbetet med en "faktabaserad och positiv" Sverigebild, både för att stärka svenska företags konkurrenskraft och motståndskraften mot desinformation.
Därför ska Svenska institutet få ett särskilt uppdrag att jobba med hur Sverige ses utomlands.
– Frågan om Sverigebilden är viktig, Sverige har ett väldigt gott renommé inte minst inom grön och digital omställning. Det hjälper svenska företag. Men vi har också sett exempel på när felaktigheter sprids, och då kan det gå med blixtens hastighet. Då kan det ge en effekt för vissa företag, säger Johan Forssell.
Han nämner till exempel koranbränningarna och kampanjen mot svensk socialtjänst.
– Någon gör något på ett torg i Stockholm, och så leder det till en demonstration tusen mil härifrån en dag senare, säger han och fortsätter:
– Många av våra svenska företag är förknippade med det svenska varumärket, vissa använder till och med svenska flaggan i sin kommunikation. Hittills har det mest varit positivt, och jag tror att det kommer fortsätta att vara så i stort, men på vissa marknader har det gett en negativ påverkan.
Kina fortsatt viktigt
En annan prioritering som regeringen pekar ut i handelsstrategin är en satsning mot Asien, som anses vara den region som kommer att växa snabbast.
Enligt Johan Forssell fortsätter Kina att vara ett viktigt land för Sverige, men andra asiatiska länder seglar också upp, som Vietnam, Thailand, Indonesien och Indien.
Planen är att handelsstrategin ska gälla fram till 2030, med en avrapportering genom en oberoende utredning 2026.