Vind i seglen för svensk lyx

Trots de bistra tiderna går det bra för flera svenska lyxföretag.
–När man får lite mer ansträngd ekonomi kanske man handlar varor med längre livstid, säger Maria Veerasamy, vd för Svenskt Tenn.

När den svenska kronan är så svag är det möjligt att även turister står för en stor del av lyxköpen som tyger från Svenskt Tenn, enligt Svensk Handel. "Vi har till exempel sett hur kortanvändandet från danska kunder ökat markant i Sverige under sommaren", säger Viktor Schmidt, presschef, Svensk Handel, till TT. Arkivbild.

När den svenska kronan är så svag är det möjligt att även turister står för en stor del av lyxköpen som tyger från Svenskt Tenn, enligt Svensk Handel. "Vi har till exempel sett hur kortanvändandet från danska kunder ökat markant i Sverige under sommaren", säger Viktor Schmidt, presschef, Svensk Handel, till TT. Arkivbild.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Privatekonomi2023-08-19 07:55

Medan många företag inom handeln just nu upplever tuffa tider tycks företag som erbjuder lite dyrare varor stå robusta i motvinden.

Utgår man från årsredovisningar från svenska bolag som inredningsföretaget Svenskt Tenn, klädbolaget Acne och väskföretaget Palmgrens, ökade samtliga sin försäljning i fjol jämfört med föregående år.

Maria Veerasamy, vd på Svenskt Tenn, tror inte att en knaper ekonomi står i motsättning till efterfrågan på kvalitetsvaror. Tvärtom.

– När man får lite mer ansträngd ekonomi kanske man handlar varor med längre livstid, säger hon, men medger att företaget inte är immunt mot stigande råvarupriser och inflation.

Mindre priskänsliga

Hur mycket Svenskt Tenn har höjt sina priser i takt med inflationen det senaste året kan Maria Veerasamy dock inte säga.

Men i och med att företaget – när de väl hittar kvalitet i material– köper det och planerar produktion för en lång period framåt, blir det mindre exponerat för nyckfulla råvaruprishöjningar.

– Vi blir inte lika priskänsliga som företag som köper nytt varje gång de ska starta en produktion, och all vår produktion sker av mindre hantverkare i Sverige.

Den ökande omsättningen handlar inte heller om en återhämtning efter tidigare fall. Företaget har ökat sin försäljning under flera år, och lockar i hög grad nya kunder, uppger hon.

Av inredningsföretagets kunder är omkring tio procent internationella och till stor del från USA. För dem blir den svaga kronkursen snarast positiv, påpekar hon.

Polariserad ekonomi

Américo Fernández, privatekonom på SEB, förvånas över den ökade försäljningen hos svenska lyxföretag, men betonar att den inte ska tolkas som representativ för hur hushållen generellt konsumerar. Vid skiftningar i ekonomin är tendensen också ofta att samhället drar åt olika håll, konstaterar han.

– De som har det ekonomiskt tufft får det ännu tuffare, medan de som har goda marginaler inte påverkas i samma utsträckning.

Mellanskikt väljs bort

I ekonomiskt hårda tider blir det alltså både lågprisvaror och premiumvaror som får vind i seglen, bekräftar Viktor Schmidt, presschef på Svensk Handel. Företag som erbjuder varor som hamnar i skiktet däremellan tar däremot den hårda smällen.

– Vi sparar in på det vi kan, men många vill ändå unna sig det lilla extra. Då kanske man i stället måste spara in på sporadiska köp, som exempelvis vitvaror, möbler eller målarfärg, säger han.

Fakta: Så går försäljningen hos dyrare svenska varumärken

Nettoomsättningen för Svenskt Tenn var 421 miljoner kronor år 2022, vilket kan jämföras med 405 miljoner kronor 2021.

För klädbolaget Acne Studios var motsvarande siffror nära 2 miljarder kronor 2022 och omkring 1,7 miljarder kronor 2021.

Väskföretaget Palmgrens visade en nettoomsättning på nära 12 miljoner kronor år 2022, medan motsvarande siffra låg på nära 11 miljoner kronor år 2021.

För Hästens sängar tillverkning AB har nettoomsättningen däremot minskat något, till nära 292 miljoner kronor 2022, från drygt 300 miljoner kronor 2021.

Källor: Årsredovisningar för 2022 för respektive företag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!