Medan många företag inom handeln just nu upplever tuffa tider tycks företag som erbjuder lite dyrare varor stå robusta i motvinden.
Utgår man från årsredovisningar från svenska bolag som inredningsföretaget Svenskt Tenn, klädbolaget Acne och väskföretaget Palmgrens, ökade samtliga sin försäljning i fjol jämfört med föregående år.
Maria Veerasamy, vd på Svenskt Tenn, tror inte att en knaper ekonomi står i motsättning till efterfrågan på kvalitetsvaror. Tvärtom.
– När man får lite mer ansträngd ekonomi kanske man handlar varor med längre livstid, säger hon, men medger att företaget inte är immunt mot stigande råvarupriser och inflation.
Mindre priskänsliga
Hur mycket Svenskt Tenn har höjt sina priser i takt med inflationen det senaste året kan Maria Veerasamy dock inte säga.
Men i och med att företaget – när de väl hittar kvalitet i material– köper det och planerar produktion för en lång period framåt, blir det mindre exponerat för nyckfulla råvaruprishöjningar.
– Vi blir inte lika priskänsliga som företag som köper nytt varje gång de ska starta en produktion, och all vår produktion sker av mindre hantverkare i Sverige.
Den ökande omsättningen handlar inte heller om en återhämtning efter tidigare fall. Företaget har ökat sin försäljning under flera år, och lockar i hög grad nya kunder, uppger hon.
Av inredningsföretagets kunder är omkring tio procent internationella och till stor del från USA. För dem blir den svaga kronkursen snarast positiv, påpekar hon.
Polariserad ekonomi
Américo Fernández, privatekonom på SEB, förvånas över den ökade försäljningen hos svenska lyxföretag, men betonar att den inte ska tolkas som representativ för hur hushållen generellt konsumerar. Vid skiftningar i ekonomin är tendensen också ofta att samhället drar åt olika håll, konstaterar han.
– De som har det ekonomiskt tufft får det ännu tuffare, medan de som har goda marginaler inte påverkas i samma utsträckning.
Mellanskikt väljs bort
I ekonomiskt hårda tider blir det alltså både lågprisvaror och premiumvaror som får vind i seglen, bekräftar Viktor Schmidt, presschef på Svensk Handel. Företag som erbjuder varor som hamnar i skiktet däremellan tar däremot den hårda smällen.
– Vi sparar in på det vi kan, men många vill ändå unna sig det lilla extra. Då kanske man i stället måste spara in på sporadiska köp, som exempelvis vitvaror, möbler eller målarfärg, säger han.