Konsumenttidningen Råd & Rön kommer två gånger per år med uppdateringar kring vilka företag som vägrat följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer och därmed hamnar på den så kallade svarta listan. I våras var det lågprisflygbolaget Ryanair som var värsta syndaren. En position som bolaget behåller även i höstens uppdatering där det står för 17 nya ärenden. Majoriteten av fallen rör ersättning när flyg försenats eller ställts in.
Tätt bakom Ryanair när det gäller antalet nya ärenden är spanska lågprisflygbolaget Vueling med 16 nya ärenden, därefter kommer Turkish airlines med sju nya ärenden.
Totalt hamnar 177 företag på svarta listan i septemberuppdateringen, med 233 ärenden – att jämföra med förra årets 158 företag och 181 ärenden.
Flest ärenden kan kategoriseras in under resor, varav majoriteten flygresor. Totalt är 20 företag inom resekategorin skyldiga kunderna 418 000 kronor om de skulle ha följt ARN:s rekommendationer.
Motor är annars den kategori där flest företag på svarta listan återfinns, skulle de ha följt ARN:s rekommendationer skulle konsumenterna ha fått sammanlagt över 2,2 miljoner kronor.